• مقایسه عزت نفس و گرایش به رفتارهای پرخطر در نوجوانان 12 تا 18 ساله عادی و بزهکار کانون اصلاح و تربیت اصفهان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1398/03/15
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1398/03/15
    • تعداد بازدید: 382
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقاله مقایسه عزت نفس و گرایش به رفتارهای پرخطر در نوجوانان 12 تا 18 ساله عادی و بزهکار کانون اصلاح و تربیت اصفهان

    هدف: هدف از انجام مطالعه حاضر، مقایسه عزت نفس و گرایش به رفتارهای پرخطر در نوجوانان 12 تا 18 ساله عادی و بزهکار کانون اصلاح و تربیت اصفهان بود.

    روش: طرح پژوهش حاضر پس رویدادی و جامعه آماری پژوهش شامل کلیه نوجوانان پسر عادی دبیرستانی و بزهکار کانون اصلاح و تربیت شهر اصفهان در بهار سال 1397 بود. بر این اساس 260 نفر (130 نوجوان عادی و 130 نوجوان بزهکار) به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه های عزت نفس کوپر اسمیت (1967) و مقیاس گرایش به رفتارهای پرخطر زاده محمدی و احمدآبادی (1390) بود. به منظور آزمون فرضیه های پژوهش از روش آماری تحلیل واریانس چند متغییری به کمک نرم افزار spss-24 استفاده شد.

    یافته ها: نتایج تحلیل واریانس نشان داد که بین عزت نفس در هر چهار بعد: عزت نفس عمومی، خانوادگی، اجتماعی و تحصیلی نوجوانان گروه عادی و بزهکار تفاوت معناداری وجود دارد (0.01(p<. هم چنین نتایج نشان داد که بین نمره کل گرایش به رفتار پرخطر و سه بعد: گرایش به مواد، خشونت و رفتار جنسی نوجوانان عادی و بزهکار تفاوت معناداری وجود دارد (0.01(p<.

    نتیجه گیری: باتوجه به نتاج به دست آمده می توان گفت که نوجوانان گروه عادی از عزت نفس بیش تری نسبت به گروه بزهکار برخوردارند در حالی که گرایش به رفتار پرخطر در نوجوانان بزهکار کانون اصلاح و تربیت نسبت به نوجوانان عادی بیش تر است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها