• تحلیل محتوای کتب کار و فناوری از لحاظ انعکاس مولفه های کارآفرینی (جامعه آماری: پایه های هفتم، هشتم و نهم دوره متوسطه اول- پایه دهم دوره متوسطه دوم)

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1398/03/15
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1398/03/15
    • تعداد بازدید: 401
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقاله تحلیل محتوای کتب کار و فناوری از لحاظ انعکاس مولفه های کارآفرینی (جامعه آماری: پایه های هفتم، هشتم و نهم دوره متوسطه اول- پایه دهم دوره متوسطه دوم)

    اهداف: هدف کلی این تحقیق، بررسی و شناسایی میزان توزیع مؤلّفه های کارآفرینی در محتوای درسی کتاب کار و فناوری است.

    روش: برای نیل به این هدف، از روش تحلیل محتوا استفاده شده است. هم چنین، برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش های آمار توصیفی مانند فراوانی و درصدگیری و برای ارائه داده ها از نمودار و جداول فراوانی بهره گرفته شده است.

    نتایج: نتایج تحقیق نشان داده است که در کُتب کار و فناوری پایه های هفتم، هشتم و نهم دوره متوسطه اول- پایه دهم دوره متوسطه دوم جمعاً 291 مورد به مؤلّفه های کارآفرینی اشاره شده است که از این تعداد، 60 مورد (20.6%) به مولفه های استقلال طلبی، 53 مورد (18.2%) به مولفه های آینده نگری، 51 مورد (17.5%) به مولفه های کنترل درونی، 48 مورد (16.4%) به مولفه های انگیزه پیشرفت، 40 مورد (13.7%) به مولفه های خلاقیت و 39 مورد (13.4%) به مولفه های ریسک پذیری پرداخته شده است. علاوه بر این، در سطح پایه تحصیلی، بیش ترین توجه به مؤلّفه های کارآفرینی در پایه دهم با 98 مورد (33.6%) و کم ترین توجه در پایه هفتم دوره متوسطه اول با 56 مورد (19.24%) مشاهده گردیده است. تفسیر: با تأمّل در باب این یافته ها می توان گفت که مؤلّفه های بسیاری در همه ابعاد کارآفرینی مورد کم توجهی برنامه ریزی درسی قرارگرفته شده است. از این رو، با توجّه به فاصله آشکار و عدم همخوانی برنامه درسی پیشنهادی با برنامه درسی موجود، ضرورت بازنگری و بازاندیشی تمامی ابعاد کارآفرینی در برنامه درسی پیشنهاد می شود. در میان ابعاد کارآفرینی، مولفه های ریسک پذیری و خلاقیت جزء ابعادی است که در کُتب درسی کار و فناوری پایه های هفتم، هشتم و نهم دوره متوسطه اول- پایه دهم دوره متوسطه دوم کمت رین توجّه به آن شده است. بنابراین، بیش از همه، برنامه ریزان درسی در محتوای کتب درسی باید مولفه های ریسک پذیری و خلاقیت را در محور سیاستگذاری خود قرار دهند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها