• شناسایی و معرفی چند گونه قارچ خوراکی وحشی با استفاده از نواحی its و بررسی تنوع ژنتیکی آن ها با استفاده از نشانگر issr

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1398/03/15
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1398/03/15
    • تعداد بازدید: 206
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقاله شناسایی و معرفی چند گونه قارچ خوراکی وحشی با استفاده از نواحی its و بررسی تنوع ژنتیکی آن ها با استفاده از نشانگر issr

    برای انجام بسیاری از برنامه های اصلاحی، مطالعات تنوع زیستی، بررسی های مولکولی و مطالعات کاربردی مربوط به کیفیت قارچ های خوراکی حفظ و شناسایی این گونه های وحشی در بانک ژن قارچ های ایران از اهمیت بالایی برخوردار است. در این ارتباط نگهداری ژرم پلاسم زنده از قارچ های وحشی، نقش بنیادین در شناسایی خصوصیات و نگهداری کامل دارد. در در این پژوهش 32 نمونه از قارچ خوراکی وحشی که از مشهد و حومه جمع آوری شد و بریا حفظ نمونه کشت میسلیوم خالص و اسپور آن ها تهیه شد. جهت کنترل صحت کشت های میسلیوم و انطباق با نمونه های جمع آوری شده، استخراج dan و با استفاده از پرایمر های its4 و its5، نواحی its ریبوزمی انجام شد. تنوع ژنتیکی درون و بین گونه ای ایزوله ها بعد از شناسایی و تعیین گونه توسط 11 پرایمر issr مورد بررسی قرار گرفت.

    از بین 23 ایزوله مورد مطالعه، 13 ایزوله به agaricus bisporus، هفت ایزوله به a.devoniensis ، یک ایزوله به agaricus bitorquis، یک ایزوله به agaricus pseudopratensis، پنج ایزوله به lentinus tigrinus و شش ایزوله به جنس pleurotus تعلق داشتند. نتایج بررسی فاصله ژنتیکی با نشانگرهای issr نشان داد که تنوع ژنتیکی قابل ملاحظه ای درون هر گونه وجود دارد. بر اساس نتایج حاصل شهرستان مشهد و حومه دارای گونه های مختلفی از قارچ های خوراکی است که مهم ترین آن ها قارچ دکمه ای (a.bisporus) می باشد. بر اساس نتایج حاصل ضرورت جمع آوری و تعیین گونه قارچ های خوراکی وحشی در کشور تاکید می گردد. بهره برداری از این نتایج می تواند قابلیت اصلاح قارچ های تجاری موجود را تسهیل کند و با تولید نژادهای پر محصول سازگار با اقلیم بومی، بازده تولید قارچ خوراکی را در کشور افزایش دهد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها