• بررسی سیر تحول کارکرد آموزشی فضای باز مدارس یزد بر اساس ارزیابی نقش نظام آموزشی حاکم بر آن ها (نمونه موردی: مدارس امام خمینی، ایرانشهر و جوادالائمه)

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1398/06/30
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1398/06/30
    • تعداد بازدید: 189
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقاله بررسی سیر تحول کارکرد آموزشی فضای باز مدارس یزد بر اساس ارزیابی نقش نظام آموزشی حاکم بر آن ها (نمونه موردی: مدارس امام خمینی،ایرانشهر و جوادالائمه)

    مدارس به عنوان شناخته شده ترین فضاهای آموزشی که نقش مهمی در پیشرفت جوامع دارند، در گذر زمان دستخوش تحولات بسیاری از جنبه های گوناگون شده اند. امروزه توجه به نقش آموزشی فضای باز مدارس و بررسی کیفیت های مرتبط با آن از جایگاه ویژه ای در سیاست های آموزشی کشورها برخوردار است. بررسی ها نشان می دهد که فضای باز مدارس به عنوان بخشی از فضای فیزیکی مدرسه، از پتانسیل های قابل توجهی در بهبود فرایند آموزش و یادگیری دانش آموزان برخودار است. در پژوهش حاضر سعی شده است تا با محوریت مطالعه موردی و با اتکا به روش های توصیفی و تحلیلی، ابتدا به تبیین جایگاه و کارکرد آموزشی فضای باز پرداخته و سپس روند تحولات فضای باز و نیمه باز در مدارس یزد و نقش آموزشی آن ها را از دریچه تحولات نظام آموزشی مورد توجه و بررسی قرار دهد.

    به این منظور، فضای باز سه مدرسه ی امام خمینی به عنوان شاخصی از مدارس سنتی، مدرسه ی ایرانشهر به عنوان شاخص دوره تحول نظام آموزش در یزد به سبک نوین و مدرسه جوادالائمه به عنوان نمونه ای از مدارس معاصر بعد از انقلاب، انتخاب و مورد بحث و بررسی قرار می گیرند. بررسی ها نشان می دهد الگوی مدارس سنتی یزد با توجه به نقش فعال آموزشی برای فضای باز و نیمه باز شکل گرفته است و فضای باز به عنوان عنصری مکمل با فضای بسته در جریان آموزش مطرح بوده است، در حالی که اغلب مدارس معاصر و کنونی، اصرار بر کشانیدن دانش آموزان به درون فضاهای بسته داشته و گویی آموزش، فعلی است که تنها در داخل یک بنا صورت می گیرد و فضای باز از ایفای هرگونه کارکرد آموزشی فارغ بوده و تنها به منظور تفریح و تفرج در ساعات تفریح و نظم بخشی به حرکت دانش آموزان است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها