اینستاگرام تی پی بین
همایش ، رویداد ، ژورنال
حوزه های تحت پوشش رویداد
  • مقایسه پترولوژیکی سنگ های نفوذی مرتبط با نئوتتیس در البرز غربی (منطقه جیرنده) با نمونه های مشابه در البرز شرقی (منطقه آهوان)

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1397/08/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1397/08/01
    • تعداد بازدید: 192
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقاله مقایسه پترولوژیکی سنگ های نفوذی مرتبط با نئوتتیس در البرز غربی (منطقه جیرنده) با نمونه های مشابه در البرز شرقی (منطقه آهوان)

    دو منطقه جیرنده در البرز غربی و آهوان در البرز شرقی که مورد مطالعه این پژوهش هستند، در مجاورت با البرز مرکزی قرار می گیرند و مقایسه آن ها به تناسب، ویژگی های بارزی از زون البرز را بازگو می کنند. در این مناطق توده های نفوذی بصورت استوک های کوچکی در داخل سنگ های آتشفشانی و پیروکلاستیک میزبان نفوذ کرده اند و ترکیب بازیک تا حدواسط دارند. عمده کانی های تشکیل دهنده این سنگ ها شامل پلاژیوکلاز، کلینوپیروکسن و الیوین می باشند که عمدتاً بصورت فنوکریست های خودشکل تا نیمه شکل دار در زمینه ای ریز بلور و گرانولار دیده می شوند. در بررسی های ژئوشیمیایی این سنگ ها، روندهای نسبتاً مشابه ای دیده می شود که ارتباط ژنتیکی ماگمای تشکیل دهنده سنگ های هر دو منطقه و تشکیل این سنگ ها را از طریق تبلور تفریقی اثبات می نماید. هم چنین با توجه به نمودارهای عنکبوتی، وجود آلایش پوسته ای مناطق فرورانش کمان ماگمایی در هر دو منطقه کاملاً محرز می باشد.

    قرارگیری نمونه های مورد مطالعه هر دو منطقه در محدوده مرزی بین سری کالکوآلکالن تا شوشونیتی، وجود آلایش با مواد پوسته ای را اثبات می نماید.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها