اینستاگرام تی پی بین
همایش ، رویداد ، ژورنال
حوزه های تحت پوشش رویداد
  • ارائه الگوی لرزه زمین ساختی بر اساس مطالعه تطبیقی توزیع تنش کولمب با پارامترهای لرزه ای در زوج زمین لرزه اهر- ورزقان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1398/08/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1398/08/20
    • تعداد بازدید: 312
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقاله ارائه الگوی لرزه زمین ساختی بر اساس مطالعه تطبیقی توزیع تنش کولمب با پارامترهای لرزه ای در زوج زمین لرزه اهر- ورزقان

    زوج زمین لرزه اهر- ورزقان به صورت دو رخداد پیاپی در تاریخ 21 مرداد ماه 1391 باعث ایجاد گسیختگی سطح بطول 12 کیلومتر و لرزش مناطقی شد که قبلا هیچ گسل فعالی در آن شناسایی نشده بود. با توجه به نظریه انتقال تنش و احتمال متاثر بودن رخداد دوم از رخداد اول، تغییرات تنش کولمب برای وضعیت های هندسی مختلف از صفحات گرهی دو رخداد مورد بررسی قرار گرفت و با توزیع مکانی پس لرزه ها مطابقت داده شد.

    با بررسی الگوی توزیع تنش کولمب در محیط اطراف و در نظر گرفتن پدیده بر هم کنش، مشخصات °82، °89 و °164 برای امتداد، شیب و ریک گسل مسبب رخداد اول با سازوکار راست لغز و °7، °49 و °31 برای امتداد، شیب و ریک گسل مسبب رخداد دوم با سازوکار معکوس همراه با مولفه کوچک امتداد لغز در نظر گرفته شد. نتایج بدست آمده از الگوی توزیع تنش مطابقت زیادی با نقشه های تغییرات مکانی مقدار (b-value)b در داده های قبل از زلزله دارد. پارامتر b در واقع شیب رابطه گوتنبرگ- ریشتر است که مرتبط با ساختار زمین ساختی منطقه بوده و وابسته به تنش موجود در منطقه می باشد. با توجه به منطقه حداقل b در داده های قبل از زلزله، الگوهای توزیع تنش کولمب برای گسل های منشاء گیرنده و گسل های با جهت بهینه، نحوه انتشار گسیختگی نسبت به کانون رخداد اول و تظاهر سطحی آن و نیز مکانیسم مختلف قطعات سیستم گسلی، ساختار لوزی شکل در حال توسعه برای منطقه متاثر از زوج زمین لرزه اهر- و رزقان پیشنهاد می گردد که می تواند به ارزیابی خطر لرزه ای کمک کند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها