• بهینه سازی همزمان هزینه-زمان و نیروی انسانی برای مسئله زمان بندی پروژه چند حالته و چند منبعه با در نظر گرفتن عدم قطعیت

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1398/10/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1398/10/20
    • تعداد بازدید: 306
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    بهینه سازی همزمان هزینه زمان و نیروی انسانی برای مسئله زمان بندی پروژه چند حالته و چند منبعه با در نظر گرفتن عدم قطعیت

    در این پژوهش به بررسی مسئله زمانبندی پروژه چند حالته با محدودیت منابع با در نظر گرفتن توابع هدف 1) کمینه سازی زمان اتمام پروژه، 2) کمینه سازی مجموع هزینه های پروژه با درنظر گرفتن محدودیت نیروی انسانی در مهارت های مختلف پرداخته شده است. در این پژوهش برای حل مسئله مورد نظر دو الگوریتم برپایه الگوریتم ژنتیک ارائه شده است. پس از طراحی مدل در ابتدا نحوه ی نمایش جواب و عملگرهای الگوریتم طراحی شده و شرح داده شده اند. بعد از کدنویسی الگوریتم ها ابتدا با استفاده از روش تاگوچی پارامترهای الگوریتم تنظیم شده اند. در ادامه 15 مسئله نمونه حل طراحی شده و توسط توزیع یکنواخت تولید شدند.

    پس از آن مسائل نمونه داده وارد الگوریتم فراابتکاری و نرم افزار لینگو شد و الگوریتم ها برای 4 مسئله در سایز اجرا شدند و نتایج آن ها مورد مقایسه قرار گرفت. بررسی زمان حل مسائل در روش constraintε با روش های nsga ii و nrga نشان از افزایش بسیار زیاد زمان حل با استفاده از روش constraintε دارد. هم چنین با مقایسه نتایج حاصل از الگوریتم پیشنهادی nrga با روش دقیق، بیش ترین میانگین خطای به دست آمده برای تابع هدف اول 8.5% و برای تابع هدف دوم برابر 10.5% می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها