• ارتقاء امنیت محیطی و کاهش جرایم شهری با رویکرد ( cpted )

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1399/06/25
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1399/06/25
    • تعداد بازدید: 183
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    ارتقاء امنیت محیطی و کاهش جرایم شهری با رویکرد cpted)) (نمونه موردی: محله آبک تهران)

    امروزه مقوله ی امنیت و حریم شخصی هم چون گذشته برای مردم از اهمیت بسیاری برخوردار است. موضوعی که اهمیت امنیت را نسبت به گذشته در جهان بیشتر آشکار می سازد، پیشرفت تکنولوژی و جهانی شدن است، که این دو موضوع در جهان حاضر هم باعث بروز راحتی های بیشتر و آشنایی با مردم دیگر شده است و از طرفی راه های تجاوز به حریم شخصی انسان ها را نیز پیشرفته تر و آسان تر نموده است. تئوری مقابله با جرم از طریق طراحی محیطی (cpted) بعد از افزایش جرم جنایت بسیار در برخی از فضاهای شهری مطرح شد که با استقبال بسیار زیادی رو به رو شد.

    هدف این پژوهش بررسی مبانی تئوری cpted و نحوه ی بکارگیری آن در محله آبک تهران، می باشد. روش پژوهش جهت رسیدن به این هدف روش قوم نگاری و تحلیل محتوی می باشد و از طریق مصاحبه مستقیم با افراد ساکن در آنجا انجام می گیرد. روش گردآوری اطلاعات به صورت میدانی و مشاهده مستقیم می باشد.

    در نهایت عواملی چون نبود روشنایی مناسب، کوچه های تنگ و باریک، نبود دسترسی مناسب به برخی از فضاها و هم چنین نبود دید مناسب ناظر باعث وقوع عوامل ناهنجار هم چون بی امنیتی در این محله شده است و راهکارهایی چون استفاده از روشنایی مناسب بر اساس نیاز محله، عرض کردن بیش تر برخی از معابر، افزایش دید ناظر به خیابان ها و درگیر کردن مردم محله با مسائل امنیتی محله می تواند راهکاری برای کم کردن جرم و جنایت باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها