• ارزیابی عملکرد لرزهای و ضریب رفتار سازه های فولادی با اتصال rbs تحت اثر بارگذاری مونوتونیک

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1399/06/25
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1399/06/25
    • تعداد بازدید: 910
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    ارزیابی عملکرد لرزهای و ضریب رفتار سازه های فولادی با اتصال rbs تحت اثر بارگذاری مونوتونیک

    میزان توانایی سازه در اتلاف انرژی زلزله علاوه بر نوع سیستم سازهای به انواع پارامترهای سازهای از جمله نوع اتصال تیر به ستون و تعداد طبقات و غیره نیز وابسته است. بنابراین هدف از انجام این تحقیق، ارزیابی اثر نوع اتصال قاب های خمشی فولادی ویژه ی رایج و rbs و هم چنین اثر تعداد دهانه بر روی ضریب رفتار این قاب ها می باشد. به این منظور ابتدا اتصال rbs به عنوان یکی از اتصالات معرفی می گردد.

    سپس به بررسی مفهوم ضریب رفتار پرداخته و در نرم افزار آباکوس abaqus)) قاب های خمشی فولادی با تعداد دهانه های دو، سه، چهار، با تعداد شش طبقه، مطابق آیین نامه atc-24 ، تحت اثر بار مونوتونیک تحلیل استاتیکی غیرخطی قرار گرفته اند و ضرایب رفتار قاب های مورد نظر محاسبه، مقایسه و تفسیر شده اند. نتایج نشان می دهد که تغییر نوع اتصال از رایج به rbs، منجر به افزایش پریود مودهای مختلف سازه و کاهش مشارکت جرمی مود اول سازه می گردد.

    به عبارت دیگر، افزایش مقدار پریود، تاثیر مود اول را در رفتار سازه افزایش می دهد. استفاده از سیستم rbs، ضریب رفتار را برای سازه با قاب دو دهانه، سه دهانه و چهار دهانه به ترتیب به مقدار 10، 13 و 35 درصد افزایش داده است. هم چنین ماکزیمم مقاومت الاستیک در قاب با اتصال rbs، به مقدار 55% افزایش پیدا کرده است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها