• جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1399/06/25
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1399/06/25
    • تعداد بازدید: 378
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    تجدید حیات شهری در منطقه خدیو قاهره

    امروزه طراحی بر مبنای ساماندهی الگوهای رفتاری افراد، معیاری مهم است؛ تا جایی که در طراحی فعالیت و رفتار، نقشی تعیین کننده در کیفیت فضای شهری دارد. مسئله این است که توجه یک جانبه به شاخص های کالبدی خیابان کافی نیست و هم پیوندی میان شاخص های مختلف کالبدی و غیر کالبدی باید به عنوان سازوکاری مناسب برای ساماندهی فعالیتی و رفتاری محورهای شهری اتخاذ شود.

    در این نوشتار، باهدف فراگیری از تجارب موفق که با بررسی همه جانبه آنها می توان از نقاط قوت و آزموده شده بهره مند شد. در این نوشتار به تجربه بازآفرینی شهری قاهره مصر به عنوان تجربه ای موفق در سطح جهان پرداخته شده است. تجربه ای مشارکت محور که با برنامه ریزی در سطوح مختلف و اجرای دقیق و صحیح منجر به حداکثر بهره وری طرح شده است. به کارگیری فرایند برنامه ریزی اختیار راهبردی در نمونه موردمطالعه (منطقه خدیو )منطقه بزرگ قاهره))، نخست به تعاریف و مبانی نظری می پردازیم.

    سپس بر اساس شناخت وضع موجود از نمونه موردمطالعه به کمک روش های جمع آوری کتابخانه ای و مطالعه های اسنادی، در نمونه موردی مطالعه می شود. نتایج بهره گیری مبانی رهیافت تجدید حیات شهری در قالب فرایند استراتژی راهبردی گویای آن است که پس از تعیین عرصه های استراتژی، مراحل تهیه نظام برنامه ریزی کاربری زمین باید در راستای پیاده سازی الگوی رفتاری محور بالا با حفظ هویت فرهنگی و روحیه فضایی گذشته آن انجام گیرد؛ به عبارت دیگر، این مقاله در نظر دارد تا با استفاده از فن حاضر حیات اجتماعی، یک محور تاریخی را بازگرداند، به آنکارایی و پویایی مجدد ببخشد و توقع ها و نیازهای امروزی را به صورت کامل برآورده سازد. هدف آزمون فن تحلیلی در خدیو قاهره، دستیابی به تجدید حیات شهری محور است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم