• مورفولوژی سازه های نور در معماری خانه های تاریخی اصفهان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1399/06/25
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1399/06/25
    • تعداد بازدید: 217
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مورفولوژی سازه های نور در معماری خانه های تاریخی اصفهان

    هدف از پژوهش حاضر نگاهی به نور و تأثیرات آن در فضای معماری گذشته و پیدا نمودن جایگاه نوور در معمواری خانوه های اصفهان است. این پژوهش سعی دارد تا با روش توصیفی تحلیلی و با مطالعه اسناد مکتوب، به بررسی و ارزیابی عناصر نورگیر مورد استفاده در معماری خانه های دوره صفوی و قاجار شهر اصفهان بپردازد.

    بدین منظور 10 نمونه از این خانه ها که به دلیل بهره گیری از ارزش های معمارانه از توجه خاص بین متخصصان معماری برخوردار بوده است برگزیده شدند و به لحاظ نوع عناصر نورگیر و میزان کاربرد هر یک از آن ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. پژوهش حاضر برای اولین بار به ارائه دسته بندی جامع از روش های بهره گیری از نور در معماری ایرانی می پردازد. هم چنین به عنوان مطالعه میدانی یافته های تحقیق حاکی از آنست که از میان عناصر نورگیر، در و پنجوره و روزن، باجه، حوضخانه، دارآفرین و مقرنس به عنوان رایج ترین عناصر نورگیر در معماری خانه های اصفهان بیش ترین کاربرد را داشته است.

    هم چنین برای اولین بار به ارائه جدولی از میزان سودمندی هر یک از عناصر نورگیر پرداخته شد. پیامد پژوهش عبارتست از راهکارهای بکار رفته در دانش معماری ایرانی که به خوبی توانسته از انواع نورگیرهوا و راهبردهای نورگیری به صورت متفاوت استفاده نماید. که از طرفی بیانگر دانش و مهارت معماری و از طرف دیگر توجه به مسئله نور در طراحی خانه ها می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها