• بازچرخانی و استفاده مجدد از پساب، تامین منابع پایدار برای مقابله با بحران کم آبی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1399/06/25
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1399/06/25
    • تعداد بازدید: 427
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    بازچرخانی و استفاده مجدد از پساب، تامین منابع پایدار برای مقابله با بحران کم آبی (چالش ها و راهکارها: با نگاهی ویژه به استان البرز)

    محدودیت منابع آبی در بسیاری از نقاط کشور سبب شده است که تفکر استفاده مجدد از منابع عظیم پساب ها و آب های برگشتی به عنوان یک راهکار پایدار جهت مقابله با این بحران و سازگاری با کم آبی در کشور اهمیت پیدا کند. در استان البرز نیز تراکم بالای جمعیت از یکسو و جذابیت های صنعتی و کشاوری از سوی دیگر تلاش برای استفاده از منابع آب غیر متعارف را در کنار سایر راهکارهای مرسوم تامین آب دوچندان کرده است.

    نرخ بالای مهاجرت استان، انتقال بخش قابل توجهی از منابع آب سطحی به استان های همجوار، کاهش کمی و کیفی منابع آب زیرزمینی و توزیع غیریکنواخت منابع آب، را به کسب منابع جدیدی جهت تأمین آب سوق داده است. در این زمینه استفاده از پساب تصفیه شده با کیفیت بالا به عنوان یک منبع آب قابل اعتماد، توجه زیادی را به خود جلب کرده است.

    به طور خلاصه، بازچرخانی (بازیافت) آب یعنی استفاده مجدد از فاضلاب و آب آلوده برای اهداف مختلف مانند آبیاری در کشاورزی با فضای سبز، فرآیندهای صنعتی، شست وشوی فضاهای شهری، تغذیه آبخوان ها ، آتش نشانی، ایجاد دریاچه های مصنوعی، آبنماها و... که اغلب این موارد جزء مصارف عمومی شهر محسوب می گردند. آب بازیافت شده از فرآیند بازچرخانی غالبا برای مصارف غیرشرب کاربرد دارد، اما در مواردی برای مصارف غیر مستقیم شرب مانند تغذیه مصنوعی منابع آب زیرزمینی نیز قابل استفاده است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها