• تحلیل الگوهای رفتاری عابر پیاده و سواره قبل و بعد طراحی بولوار وکیل آباد مشهد حد فاصل هاشمیه تا حافظ با بهره گیری از نظریه "روان شناسی محیطی راپا پورت" با استفاده از تکنیک "عکسبرداری"

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1399/06/25
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1399/06/25
    • تعداد بازدید: 273
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    تحلیل الگوهای رفتاری عابر پیاده و سواره قبل و بعد طراحی بولوار وکیل آباد مشهد حد فاصل هاشمیه تا حافظ با بهره گیری از نظریه "روان شناسی محیطی راپا پورت" با استفاده از تکنیک "عکسبرداری"

    امروزه مسیرهای پیاده یکی از مهم ترین فضاهای شهری در کنار مسیر سواره در عرصه های عمومی شهرها هستند که به ویژه به دلیل شاخصه مقیاس انسانی و ایجاد پویایی و افزایش تعاملات اجتماعی و بروز الگوهای رفتاری متعارف در عصر ارتباطات مجازی، بسیار مورد توجه صاحب نظران است. علاوه بر این، ایجاد و توسعه محدوده های پیاده و سواره در کشورهای در حال توسعه ای هم چون ایران که به دلیل رویارویی ناگهانی با پدیده شهرنشینی و زندگی ماشینی آن چنان که باید نسبت به برنامه ریزی مدرن برای گذران اوقات فراغت و ایجاد و طراحی فضاهای باز شهری و مکان های تفریحی اقدام ننموده اند. ضروری است. در این بین؛ شرکت مشاوره معماری و شهرسازی "فضا زیست شرق" در سال 1389 با پروژه "طراحی پیاده رو سازی بولوار وکیل آباد" در شهر مشهد به عنوان دومین کلان شهر مذهبی جهان در جهت رفع این کمبود گام مثبت برداشته است.

    بولوار وکیل آباد به عنوان اصلی ترین محور شریاین بخش شرقی- غربی استخوان بندی شهر مشهد می باشد که بستر مناسبی جهت ارتقای نقش توریستی گردشگری مشهد محسوب می شود. هدف از انجام این پژوهش؛ تحلیل الگوهای رفتاری عابر پیاده و سواره قبل و بعد از پروژه مذکور می باشد، روش این پژوهش تحلیلی- کاربردی می باشد که مطالعات آن از طریق شیوه کتابخانه گردآوری شده است و تکنیک عکسبرداری به عنوان ابزار تحلیل این پژوهش اتخاذ شده است. که به مستندسازی و تحلیل جریانات حرکتی پیاده و سواره به عنوان پایه استانداردهای برنامه ریزی و طراحی مسیر پیاده و سواره می پردازد. یافته ها حاکی از آن است: توجه به اصول فرهنگی اجتماعی بالاخص شاخص "عدم تداخل سواره و پیاده، عدم وقوع جرم و جنایت، آرام سازی ترافیک، آسایش، آسودگی توجه به جرائم، پویایی و نهایتا حضور پذیری شهروندان، از جمله عوامل تاثیرگذار و مهم جهت تعریف الگوهای رفتاری متعارف توسط عابر پیاده و سوار در محیط می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها