• بررسی میزان تاثیر استفاده از فضای سبز درون منازل مسکونی در راستای تحقق مسکن سالم

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1399/06/25
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1399/06/25
    • تعداد بازدید: 239
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    بررسی میزان تاثیر استفاده از فضای سبز درون منازل مسکونی در راستای تحقق مسکن سالم

    هر مسئله ای که امروزه در مجامع علمی جهان بسیار مطرح می باشد، بحث سلامت و در زیر شاخه آن در رشته معماری مسکن سالم است. هدف از این تحقیق پایش این فرضیه بود که چگونه استفاده از فضای سبز درون منازل مسکونی می تواند بر سلامت ساخته شدن خانه و سلامت ماندن آن تاثیر بگذارد. روش تحقیق در این پژوهش به صورت پیمایشی است.

    ابتدا به صورت کتابخانه ای رابطه فضای سبز با سلامتی انسان و فاکتور های خانه سالم مورد بررسی قرار گرفت پس از بدست آمدن عامل هایی که گیاهان از طریق آن ها بر سلامت انسان و خانه تاثیر می گذارند. متغیر های وابسته میانجی از قبیل، تاثیر بر روان، تاثیر بر جسم، تاثیر بر کیفیت هوا، تاثیر بر کیفیت محیط و تاثیر بر دما بدست آمد. سپس از طریق روش وزن دهی تجمعی ساده (saw) به کمک متخصصین این حوزه به تحلیل میزان تاثیر گیاهان بر هر یک از مولفه های یافته شده در تحقیق پرداخته شد. یافته های تحقیق نشان داد گیاهان بیشترین اثر را بر روان انسان می گذارند.

    در میان گونه های گیاهی نیز بیشترین اثر را گونه سبز گیاهی بر روان داشت و کم ترین اثر گذاری را گیاهان دارویی بر مولفه روان گذاردند. و هم چنین مشخص شد گیاهان کم ترین اثر را بر مولفه تاثیر بر جسم دارند. اما در این مولفه بیش ترین اثر گذاری مربوط به گیاهان دارویی و کم ترین اثر گذاری مربوط به گل های رنگین بود. در نتیجه گیری پایانی به این نکته اشاره شد که فضای سبز نه تنها بر سلامت ساخته شدن خانه بسیار اثر گذار است بلکه بر سلامت شدن خانه های ناسالم ساخته شده نیز موثر است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها