• سنجش و ارزیابی مولفه های تاثیرگذار پدیدارشناسی مکان در مساکن تاریخی شهرستان آمل

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1399/06/25
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1399/06/25
    • تعداد بازدید: 170
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سنجش و ارزیابی مولفه های تاثیرگذار پدیدارشناسی مکان در مساکن تاریخی شهرستان آمل

    پدیدارشناسی تفکری است که در قرن گذشته تاثیرات بسیاری را در فلسفه و هنر و معماری گذاشته است و در قرن جدید هم پا با دیگر علوم به شناخت دنیا قدم برمی دارد. توجه بیش از حد به عملکرد بسیاری از وجوه ادراکی فضاهای معماری ارتباط با مخاطب را کمرنگ کرده است و خلأ معنا بیش از پیش در جوامع امروز خودنمایی می کند.

    با نگاهی به بافت های تاریخی، این نکته مشهود است که شکل گیری و حیات آن ها در تداومی تاریخی، فرهنگی، اجتماعی و محیطی به صورتی هماهنگ و منسجم در قالب مکان عیان گردیده است و در واقع انسان هم مکانیست که در کالبد وجود آشکار می شود. این مکانیت از دو ویژگی اساسی حکایت می کند که شامل رفع دوری و جهت گیری می باشد. اگر انسان نسبت به مکان حس تعلق داشته باشد و مکان به گونه ای پدیدار شده باشد که آدمی بتواند خود را در آن جهت دهد، به مکانیت وجودی خود پاسخ مثبت داده است.

    روش تحقیق پژوهش حاضر تحلیلی تاریخی توصیفی و راهبرد آن کیفی که از نوع کاربردی است. روش تحقیق حاضر بر اساس فرضیه ارزیابی می شود.در ابتدای آن به معرفی کامل سه نمونه از خانه های دوره ی قاجار شهر آمل پرداخته شد که این خانه ها جهت ارزیابی و ارزش مکانیتشان در قالب پدیدارشناسی با توجه به تدوین جداولی که صورت گرفت که از مبنا و مولفه های موثر پدیدارشناسی مکان عبور داده شد و سنجش و پایایی آن را از این منظر ارائه شد. در نهایت بعد از تفسیر و تحلیل خانه ها،به یک نتیجه گیری جامع دست یافته شد.که در این راستا می توان گفت در این خانه اکثر مولفه مدنظر جهت تحلیل و توصیفشان را در خود جای داده اند که نشان از ارزش بالای مکانیت این خانه ها می باشد که باشیدن را به معنای واقعی، جاری و ساری کرده اند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها