• بازآفرینی هویت شهری در محلات شهری محله هدف: جاوید زنجان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1399/06/25
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1399/06/25
    • تعداد بازدید: 466
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    بازآفرینی هویت شهری در محلات شهری محله هدف: جاوید زنجان

    امروزه، هویت شهری انسان ها و خاطرات جمعی آن ها با بی توجهی روبه رو شده و انسان ارتباط خود را با مکانی که در آن زندگی می کند از دست داده است. فقدان هویت مکان و خاطره انگیزی آن در فضاهای شهری مشکلاتی در هویت فردی و جمعی شهروندان ایجاد کرده است. لذا می توان فضاهای شهری را طوری طراحی و برنامه ریزی نمود، که علاوه بر احیاء هویت و حفظ خاطرات گذشته، در شکل گیری خاطرات جدید نیز موثر باشد و بستر لازم را برای وقوع رویدادهای شهری فراهم سازد.

    محله جاوید زنجان یکی از محله های قدیمی و تاریخی زنجان می باشد که علی رغم نزدیکی به مرکز شهر و موقعیت مکانی بسیار مناسب در شهر زنجان متاسفانه در حال از دست دادن ارزش های کالبدی و اجتماعی و در نتیجه هویت خود می باشد. در دهه های اخیر به دلیل تحولات اجتماعی و فرهنگی، افزایش جمعیت و جابه جایی ساکنان قدیمی و اصیل این منطقه در سطح شهر، این فضای شهری مرکزی و با هویت شهر به سوی از دست دادن ارزش های کالبدی و اجتماعی خود پیش می رود. بازیابی این مفاهیم موضوع این پژوهش بوده و سعی بر آن است که با بازآفرینی ارزش های گذشته در کنار پاسخ گویی به ارزش های امروزی، از توانمندی های محله جاوید و جذب و تقویت حضور مردم سود جسته و با ایجاد محیط های خاطره انگیز و حفظ و تقویت عناصر هویت بخش، محله را باز تعریف کند.

    براین اساس، سه عامل هویت مکان، خاطره انگیزی و مشارکت اجتماعی متغیرهای اصلی تحقیق را تشکیل دادند. روش تحقیق حاضر از نوع آمیخته اکتشافی و برداشت میدانی بوده و از ابزار پرسشنامه برای جمع آوری داده ها استفاده شده است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها