• معرفی و ارزیابی عملکرد سازه ای انواع سیستم های لوله ای در ساختمان های بلند مرتبه

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1399/06/25
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1399/06/25
    • تعداد بازدید: 280
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    معرفی و ارزیابی عملکرد سازه ای انواع سیستم های لوله ای در ساختمان های بلند مرتبه

    طی دهه های اخیر، رشد جمعیت و کمبود فضای مورد نیاز در محیط ها شهری، مهندسان را به سمت افزایش تراکم و بلندمرتبه سازی سوق داده است. با توجه به ایجاد این نیاز، سیستم ها و فرم های سازه ای نوینی در حوضه معماری و مهندسی ساختمان مطرح شده اند که یکی از پرکاربردترین آن ها، سیستم سازه ای لوله ای است. مبدع این سیستم را فضلورخان می دانند که ترکیبی از ستون های نزدیک به هم و تیرهای عمیق واقع در محیط پیرامونی سازه است.

    به طور کلی سیستم لوله ای همانند یک تیر طره ای توخالی با استفاده از ظرفیت خمشی خود تحت بارهای جانبی مقاومت می کند و به بیان د یگر در اثر این نوع بارها تارهای سمت مخالف نیروهای جانبی کاهش طول و تارهای سمت این نیروها افزایش طول را تجربه می کنند و این کوپل نیروی کششی و فشاری، ظرفیت خمشی سیستم را فراهم می آورند.

    از جمله مزایای دیگر این سیستم، انعطاف پذیری آن ها در تقسیم بندی فضاهای داخلی است که این مهم مورد توجه معماران قرار گرفته است و کاهش قابل توجه تغییر مکان جانبی سازه در این سیستم مشهود است. سیستم لوله ای سختی جانبی و مقاومت پیچشی بالایی دارد اما به علت توزیع غیریکنواخت نیرو در ستون های قرار گرفته در جهت عمود بر بارهای جانبی، لنگی برش را تجربه خواهد کرد. اثرات لنگی برشی در لوله های قابی، استفاده از حداکثر ظرفیت سختی و مقاومت سازه را محدود خواهدکرد و لنگر مقاوم و صلبیت خمشی را کاهش می دهد. در این تحقیق سعی شده است انواع سیستم لوله ای معرفی گردد و رفتار سازه ای آن ها مورد تحلیل قرار گیرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها