• تحلیل و بررسی اثرات سرمایه فرهنگی بر رفتارهای زیست محیطی شهروندان با رویکرد توسعه پایدار شهری

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1399/06/25
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1399/06/25
    • تعداد بازدید: 301
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    تحلیل و بررسی اثرات سرمایه فرهنگی بر رفتارهای زیست محیطی شهروندان با رویکرد توسعه پایدار شهری (مطالعه موردی: شهر تهران)

    شهروندی محیط زیستی به معنای داشتن دانش، نگرشها و مهارت هایی در زمینه محیط زیست شهری است، به طوری که این موارد به رفتار طرفدار محیط زیست منجر شود. شهروندان با رفتارهای محیط زیستی، بیش ترین مسئولیت را در قبال محیط شهری و بنابراین حفظ ارزش های طبیعی، تاریخی و میراثی آن دارند.

    هدف اصلی این پژوهش، سنجش رفتارهای اجتماعی زیست محیطی و شناخت تأثیر سرمایه فرهنگی و ابعاد آن بر رفتارهای اجتماعی زیست محیطی در توسعه پایدار شهری می باشد. مقاله حاضر با رویکرد کمّی و با استفاده از روش پیمایشی، به انجام رسیده است. نمونه تحقیق 400 نفر از افراد بالای 15 سال ساکنان شهرتهران تشکیل شده است.

    داده های پیمایشی از طریق پرسشنامه ساختاریافته، گردآوری و با استفاده از نرم افزار spss تجزیه و تحلیل شدند. چارچوب نظری این تحقیق، برگرفته از نظریه بوردیاو و پارادایم جدیدزیست محیطی است. در این تحقیق، رفتارهای اجتماعی زیست محیطی، در چهار بخش امکانات و شرایط، دانش، نگارش و رفتارهای زیست محیطی سنجیده شده است.

    نتایج تحلیل نشان داد که بین جنس، پایگاه اقتصادی- اجتماعی، وضعیت تأهل و رفتارهای اجتماعی زیست محیطی، رابطه معناداری وجود دارد و رابطه بین سرمایه فرهنگی و رفتارهای اجتماعی زیست محیطی، تأیید شد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها