• توسعه پایدار بناهای تفریحی گردشگری بر پایه عناصر اقلیمی پهنه ی گرم و خشک ایران

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1399/06/25
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1399/06/25
    • تعداد بازدید: 150
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    توسعه پایدار بناهای تفریحی گردشگری بر پایه عناصر اقلیمی پهنه ی گرم و خشک ایران

    یکی از اساسی ترین عوامل در ساختار سیاره زمین، اقلیم است و انسان همواره سعی بر آن داشته که در معماری و شهرسازی نیز ارتباط با محیط طبیعی را حفظ کند، زیرا از یک سو هماهنگی با طبیعت، هزینه ها را به طور چشم گیری کاهش داده و از سوی دیگر آرامش و راحتی بیشتری برای انسان ایجاد می کند. اما امروزه، معماری فضاهای مسکونی، تجاری، اداری و... به تدریج از حالت تعادل خارج شده و از همسویی با محیط پیرامون به سمت یکسان سازی در شکل، فرم و مصالح، بدون توجه به وضعیت اقلیمی منطقه رفته است.

    شناخت ویژگیهای معماری هر منطقه و تاثیرات اقلیمی می تواند مانع جدایی بین معماری بومی و معماری امروزی شود. برای تحقق اهداف توسعه پایدار توجه به معماری بومی و تاریخی در انتخاب مصالح، فرم و ساخت بنا و جهت گیری ساختمان با به کارگیری مناسب ترین شرایط زیستی و عوامل اقلیمی و محیطی الزامی است. این موضوع در طراحی بناهای تفریحی و گردشگری نیز مصداق دارد؛ زیرا از آن جا که تطبیق دادن شیوه های زندگی با شرایط اقلیمی، از خصوصیات بسیار مهم نواحی گرم و خشک به شمار می آید، در طراحی بناهای گردشگری نیز می توان از این اصول، جهت حفظ منابع طبیعی، جلوگیری از اتلاف انرژی و پیوند با طبیعت استفاده کرد و ضمن بهره گیری از زیبایی های محیط کویری، اقامت به صرفه تری را برای گردشگران مهیا نمود.

    در این پژوهش که به بررسی و توصیف کاربردی در خصوص توسعه پایدار در طراحی ساختمان بر اساس معماری بومی-اقلیمی می پردازد و از نوع توصیفی تحلیلی میباشد، سعی بر آن شده است با برشماری مؤلفه های پایه ای طراحی در اقلیم گرم و خشک، به چگونگی بهره گیری از این آن ها در تطابق و بهره وری بیشتر که از عوامل مؤثر در جذب گردشگر است، بپردازد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها