• بررسی مقایسه ای روش های بهینه سازی و صرفه جویی انرژی در خانه های سنتی ایران در اقلیم گرم و خشک با سرد و کوهستانی

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1399/06/25
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1399/06/25
    • تعداد بازدید: 489
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    بررسی مقایسه ای روش های بهینه سازی و صرفه جویی انرژی در خانه های سنتی ایران در اقلیم گرم و خشک با سرد و کوهستانی

    در بررسی بناهای به یادگار مانده از معماری سنتی ایران، دنیایی از ابتکارات معماران بومی در مقابله یا همزیستی با شرایط اقلیمی بستر شکوفایی طرحهای مذکور کشف خواهد شد. تلفیق ایده هایی که حاصل قرن ها آزمون و خطای مردمان و معماران محلی بوده است، با مصالح نوین و دستاوردهای مدرن دنیای معاصر، می توانند راهکارهای نوینی در مبحث صرفه جویی و بهینه سازی انرژی ارائه دهند.

    در این مقاله سعی شده است، در طی مطالعات میدانی و با روش مقایسهای بین خانههای سنتی در دو اقلیم گرم و خشک با سرد و کوهستانی کشور ایران، لایه های مختلف ساخته شده در این بناها را، در جهت بهینه سازی و صرفه جویی انرژی بررسی کرده و به این نکته اساسی بپردازیم که بزرگ شدن شهرها و نیاز فزاینده به ساختمان های بلند مرتبه نباید باعث فراموش شدن ادراک و ارتباط انسان با طبیعت شود.

    به علاوه، یکی از هزاران نکته ای که باید در کلان شهرها به آن پرداخته شود، این است که؛ احساس امنیت روحی و روانی انسان که متأثر از فضای معماری در بافت این شهرها می باشد، رابطه ای مستقیم با زیست جهان انسان ها و چگونگی برقراری ارتباط آن ها با محیط پیرامون خود دارد و این امر مهم، از فشار روانی محیط بر افراد می کاهد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها