• چالش های فراروی مدیریت شهری در کلانشهرهای ایران

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1399/06/25
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1399/06/25
    • تعداد بازدید: 287
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    چالش های فراروی مدیریت شهری در کلانشهرهای ایران

    اداره یک شهر بدون مدیریت امکان پذیر نیست. گسترش شهرها، طراحان، برنامه ریزان و کارشناسان امور شهری را به مطالعه بیش تر در ابعاد گوناگون توسعه مناطق شهری و تجزیه و تحلیل وجود گوناگون مدیریت شهری به منظور ارائه راهکارهای نوین واداشته است. شهرهای بزرگ به نسبت جمعیت و تراکم شان دارای پیچیدگی های خاصی در مدیریت و اداره شهر هستند.

    پدیده شهری چه از نظر زمانی و چه از نظر فضایی بی نهایت متغیر است، در شهرهای کشور ما با عدم تعادل در توازن جمعیت و چالش هایی که در سیستم های شهری آن ها وجود دارد، هنوز در مدیریت شهری نظامی، یکپارچه و واحد و مبتنی بر پایه های استوار وجود ندارد، هدف از این پژوهش تبیین چالش ها و مشکلات مدیریت شهری کلان شهرها از جوانب مختلف و راهبردهای احتمالی برای برون رفت از شرایط موجود می باشد. برای این منظور چالش های حوزه مدیریت شهری در کلانشهرهای کشورمان شناسایی شده است. از نظر روش، این پژوهش توصیفی- تحلیلی و شیوه جمع آوری داده ها بصورت کتابخانه ای می باشد.

    نتایج این پژوهش حاکی از این واقعیت است که مهم ترین چالش مدیریت شهری تراکم فروشی و افزایش نامتعارف طبقات ساختمانی می باشد. بنابراین ضمن تاکید بر مدیریت یکپارچه شهری، تحولاتی در این عرصه باید معمول گردد، تا مدیریت شهری بتواند به منظور بهبود ساختار کالبدی، اجتماعی و اقتصادی شهرها قدم بردارد. در دهه های اخیر، بسیاری از سازمان ها و نهادهای مدیریت و برنامه ریزی بر ترویج نوعی نگرش مشارکتی برای تشویق مدیریت و برنامه ریزی و نظارت بر اقدامات توسعه ای تاکید داشته اند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها