• حسابداری سبز؛ ضرورتی در اقتصاد جهانی

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1399/06/25
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1399/06/25
    • تعداد بازدید: 469
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    حسابداری سبز؛ ضرورتی در اقتصاد جهانی

    این پژوهش به بررسی نقش حسابداری سبز در اقتصاد جهانی؛ به روش توصیفی تحلیلی، می پردازد. مخاطرات زیست محیطی ناشی از فعالیت های اقتصادی، نشانگر رابطه ای مثبت و معنادار میان رشد اقتصادی و تخریب محیط زیست می باشد اما واقعیت این است که نابود ی سرمایه ها و منابع طبیعی، رشد اقتصادی آینده را با محدودیت جدی روبرو خواهد کرد. لذا ضرورت پرداختن به توسعه پایدار، زمینه ساز توجه بسیاری از اقتصاد دانان برای تلفیق مسائل اقتصادی و زیست محیطی و ایجاد یک سیستم حسابداری مبنی بر ارزش های زیست محیطی گردیده است.

    حسابداری سبز نگرشی نو در حفظ محیط زیست است که می کوشد با استفاده از روش های بهینه و استفاده منطقی از منابع، به حفظ محیط زیست بیشتر توجه نماید. این سیستم اقتصادی و حسابداری می باید ضمن استفاده از منابع طبیعی به عنوان یک عامل مثبت در جهت محاسبه ی تولید ناخالص ملی، هزینه های بهره برداری و تخریب ناشی از مصرف این منابع را به عنوان عاملی در جهت کاهش تولید ناخالص ملی در نظر بگیرد زیرا فعالیت های اقتصادی، عامل تعیین کننده نرخ تخلیه منابع طبیعی و تعیین کننده نرخ تولید گازها و مواد زائد است.

    نتایج پژوهش نشان می دهد شناسایی، ثبت و گزارش گیری آثار ناشی از تخریب و آلودگی محیط زیست باتوجه به ساختار مو جود در سیستم حسابداری سنتی، دشوار بوده و از سوی مدیران نادیده گرفته می شود و بسیاری از مؤسسات اقتصادی و انتفاعی هزینه فعالیت های زیست محیطی را بدون توجه به عواقب آتی آن، تنها به عنوان اقلام هزینه ای منظور کرده و در گزارشگری مالی نیز به گونه ای موثر آن ها را افشاء نمی کنند. لذا تدوین و تنظیم ضوابط استاندارهای حسابداری سبز و رعایت رویه های مصوب از طریق تمامی فعالان حوزه اقتصاد در جامعه امروز الزامی است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها