• ارتقای کیفیت زندگی شهری با تاکید بر اصول رشد هوشمند

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1399/06/25
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1399/06/25
    • تعداد بازدید: 176
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    ارتقای کیفیت زندگی شهری با تاکید بر اصول رشد هوشمند (نمونه موردی: محله آبکوه شهر مشهد)

    رشد سریع شهرنشینی به عنوان واقعیتی فراشمول و اجتناب ناپذیر از اساسی ترین ویژگی های تحولات ساختاری در حیات اجتماعی جوامع مختلف در تاریخ معاصر محسوب می شود. رشد شتابان شهری می تواند سرانه برخورداری از بسیاری از امکانات اجتماعی و اقتصادی را کاهش دهد و از این طریق پیامدهای آن به صورت کاهش سطح کیفیت زندگی در عرصه های مختلف شهری نمایان شود.

    و به کار گیری اصول رشد هوشمند شهری در بافت های فرسوده می تواند راهکاری در جهت برون رفت از مشکلات بافت باشد. هدف از تحقیق حاضر ارتقای کیفیت زندگی شهری در محله آبکوه مشهد، از طریق بکارگیری اصول رشد هوشمند شهری می باشد. این پژوهش از لحاظ روش انجام، توصیفی – تحلیلی و از لحاظ هدف، کاربردی است.

    روش نمونه گیری از محدوده بصورت تصادفی ساده بوده و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران محاسبه گردیده است. برای انتخاب نمونه ها و تکمیل پرسشنامه های تهیه شده، از روش نمونه گیری سیستماتیک استفاده شده است. هم چنین برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون رگرسیون استفاده گردیده است. نتایج تحقیق نشان داد که بین ابعاد عینی و ذهنی کیفیت زندگی و اصول رشد هوشمند شهری در محله آبکوه رابطه معناداری وجود دارد. لذا هر چقدر در برنامه ریزی محلات شهری، اصول رشد هوشمند شهری را به کار ببندیم؛ به شاخص های کیفیت زندگی شهری نزدیک تر شده ایم.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها