• طراحی بیمارستان بر اساس الگوی پدافند غیر عامل با رویکرد معماری پایدار شهر سنندج

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1399/06/25
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1399/06/25
    • تعداد بازدید: 489
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    طراحی بیمارستان بر اساس الگوی پدافند غیر عامل با رویکرد معماری پایدار شهر سنندج

    هر پدافند غیر عامل در جهان از قدمتی به اندازه تاریخ زندگی بشر برخوردار است. در برهه ای از تاریخ، غارها، دژها و قلعه ها روش های ایجاد امنیت برای شهرها بوده اند و با تحول در ابزارهای جنگی و اختراع باروت و توسعه جنگ افزارهای با فناوری جدید و دقیق، موضوع پدافند غیرعامل نیز به تدریج ضمن اتکا به اصول خود، تغییر یافت معماری پایدار، شامل ترکیبی از ارزش های مهم و سازنده می باشد که در نهایت محصولی هماهنگ با محیط ارائه میدهد معماری پایدار یکی از جریان های مهم معماری معاصر است؛ جریانی که عکس العملی منطقی در برابر مسائل و مشکلات به وجود آمده عصر صنعت به شمار می رود از آن جا که طبق آمار، 50 درصد ذخایر سوختی در ساختمان ها مصرف می شود، لذا جست وجوی راه حل اساسی برای این معضل بدیهی می نماید.

    نکته دیگر اینکه علاوه بر توجه به طبیعت، توجه به انسان نیز در اهم موارد قرار گرفت انسان مدرن که در پس جوامع صنعتی به ابزار بدل شده است، نقطه اصلی توجه توسعه پایدار است و می توان گفت که طراحی پایدار و توسعه پایدار به خاطر ابعاد انسان مدارانه و انسان گرایانه ارزش و اعتباری خاص یافته اند با اینکه نتایج بحران های امروزی به خوبی شناسایی شده اند ولی بسیاری از راه حل های ارائه شده نسبت به مشکلات محیطی در معماری پایدار، به نظر ناکارآمد و ناقص می آیند. چرا که با وجود ارائه راه حل هایی که در جهت رفع مشکلات محیطی بر می آید، اما رویکرد آن ها نسبت به طبیعت هم چنان گسسته است و ارزش همیشگی طبیعت احیا نشده باقی می ماند.

    با توجه به بحران انرژی در جهان از یک سو و رسیدن آسیب هایی به اکوسیستم جهانی از طرف دیگر و با توجه به رشد سریع شهرنشینی به نظر می رسد که باید راهکارهای مناسبی جهت کنترل و کاهش تأثیرات منفی ساخت و ساز بر طبیعت ارائه شود. به این صورت نه تنها اکوسیستم جهانی از آسیب بیش تر در امان می ماند، بلکه مصرف انرژی نیز قابل کنترل می گردد. روش این پژوهش مبتنی بر مطالعات کتابخانه ای است و رویکردی توصیفی دارد. نتایج به دست آمده از این پژوهش با هدف معماری پایدار به اصلاح رابطه انسان، طبیعت و معماری می پردازد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها