• طراحی موزه و خانه و موسیقی آیینی اقوام کرد کرمانشاه با رویکرد تعامل گرایی و انسان محوری

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1399/06/25
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1399/06/25
    • تعداد بازدید: 391
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    طراحی موزه و خانه و موسیقی آیینی اقوام کرد کرمانشاه با رویکرد تعامل گرایی و انسان محوری

    موسیقی آن وجه از هنر است که با ریتمی دلنشین از ذهن خالقش برمی آید و بر قلب مخاطبانش می نشیند. علاقه و گرایش روزافزون نسل جوان به موسیقی برای ارضای روحیه ی معنوی و هنری آن ها و هم چنین پر کردن اوقات فراغت ضرورت ساخت چنین مراکزی را به خوبی نشان می دهد. متاسفانه سرانه موجود فضاهای فرهنگی در ایران حدود 15 سانتی متر برای هر نفر است که 15 برابر پایین تر از استاندارد جهانی است و نکته قابل تامل این که موسیقی در این ارقام مظلوم نیز واقع شده است. پس می توان با احداث فضایی تحت عنوان خانه موسیقی آیینی ضمن توسعه گردشگری باعث و بانی احداث یک مکان فرهنگی و هنری برای استفاده علاقه مندان هنر و موسیقی نیز گردید.

    ضمن این که توجه به زندگی توام با تعامل اجتماعی و وجود جانبازان و معلولان عزیزی که به دلیل درگیری مستقیم اقوام این استان در دفاع مقدس آسیب دیده اند نیز باید در طراحی چنین فضایی به صورت ویژه مورد توجه قرار بگیرد. به صورت کلی می توان هدف از این پژوهش را این گونه بیان کرد. توجه به آیین های سنتی و کمک به زنده ماندن این آیین ها و سنت های اقوام کرد کرمانشاه و نیز شناخت خواستگاه ها و مفاهیم مشترک میان این دو مقوله (معماری و موسیقی ایینی) به منظور دستیابی به عالمی که این دو در آن واقع اند و بازشناسی آن چه در عالم معماری و موسیقی آیینی می توانیم یافت.

    این تحقیق، پژوهشی کاربردی است که نگارنده برای دستیابی به هدف اصلی آن که یافتن ابزارهای معمارانه برای بیان همانندی های معماری و موسقی آیینی است، در حوزه مطالعات نظری از روش توصیفی- تحلیلی بهره گرفته و اطلاعات مورد نیاز را از منابع اسنادی، مصاحبه و گاه مشاهدات میدانی گردآوری کرده است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها