• ارزیابی رفتار ورق های فولادی به کار رفته در بدنه پل های راه آهن با سخت کننده های مختلف و شرایط مختلف مرزی تحت بارگذاری انفجاری

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1399/06/25
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1399/06/25
    • تعداد بازدید: 397
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    ارزیابی رفتار ورق های فولادی به کار رفته در بدنه پل های راه آهن با سخت کننده های مختلف و شرایط مختلف مرزی تحت بارگذاری انفجاری

    از بارهای شدید وارد بر سازه های فولادی که عمده سازهای اداری و مسکون را در بر می گیرد، احتمال بروز پدیده انفجار است. با توجه به اهمیت این نوع بارها محقق به بررسی رفتار ورق های فولادی تحت بار پرداخته است. روش انجام این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا توصیفی است. در این پژوهش به منظور ارزیابی رفتار ورق های فولادی به کار رفته در بدنه پل های راه آهن با سخت کننده های مختلف و شرایط مختلف مرزی تحت بارگذاری انفجاری، محقق به تبیین رابطه انفجاری در دو فاز اقدام می کند.

    در قسمت اول رفتار یک ورق فولادی با شرایط مختلف سخت کننده ها (با سخت کننده و فاقد سخت کننده) تحت بارگذاری انفجاری مورد بررسی قرار می گیرد. در قسمت دوم همان ورق فولادی با سخت کننده، این بار با شرایط تکیه گاهی مرزی مختلف تحت بارگذاری انفجاری قرار می گیرد و تاثیر شرای مرزی را بر پاسخ ورق، تحت بارگذاری انفجاری مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

    از شبیه سازی توسط نرم افزار abaqus استفاده شده است. بررسی هر دو مدل تحت بار نشان داد که در ورق های مورد بررسی هر چه طول ورق، نسبت به عرض ورق و البته ابعاد سخت کننده ها بیش تر می شود، تاثیر سخت کننده ها کم رنگتر می گردد که این خود به دو جهت می باشد: تناسب مقدار و حجم و ابعاد سخت کننده با ابعاد ورق و هم چنین تاثیر دورتر شدن سخت کننده ها از نقاط بحرانی. هر چه تناسب بیش تری بین ابعاد سخت کننده ها به ابعاد ورق باشد و نیز هر چه موقعیت سخت کننده ها به نواحی بحرانی ورق نزدیک تر باشد،مدل دارای رفتار بهینه تری خواهد بود.

    البته لازم به ذکر است نمی توان این تناسب را به صورت عددی پیشنهاد داد و این به نظر طراح سازه و این که تا چه حد از تغییر مکان و افزایش انرژی های مورد بحث با توجه به اهمیت سازه ی طراحی شده، قابل قبول می باشد، بستگی دارد. ولی می توان در کل این گونه نتیجه گرفت که هر چه سطوح عمود به امتداد موج در سازه کم تر شود، و نیز مناطق بحرانی بیش تری توسط سخت کننده ها پوشش داده شود، عملکرد سازه برای مقابله با موج انفجار می یابد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها