• تأثیر فضای مجازی (اینترنت) بر تربیت و هویت دینی دانش آموزان (تهدیدها و راهکارها)

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1399/06/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1399/06/20
    • تعداد بازدید: 823
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    تأثیر فضای مجازی (اینترنت) بر تربیت و هویت دینی دانش آموزان (تهدیدها و راهکارها)

    فضای مجازی- اینترنت – نسل نوینی از روابط اجتماعی است که تأثیرات مثبت و منفی آن به عنوان یک پدیده نو ظهور در اجتماعی انسانی در حال گسترش است. یکی از این اجتماعات که تحت تأثیر شدید این پدیده قرار دارد، دانش­آموزان هستند. در عصر حاضر با وجود فضای مجازی و گسترش روابط انسانی، مباحث دینی و مذهبی دانش­آموزان نیز با چالش­هایی روبه­رو شده است.

    فضای مجازی با وجود کارکردهای فراوان در زمینه­های مختلف پاسخگویی به مسائل دینی، مذهبی، علمی، فرهنگی و.... اما آثار منفی و مخربی در زمینه تربیت و هویت دینی دانش­آموزان داشته است. هدف از انجام این پژوهش، نشان دادن پیامدهای منفی فضای مجازی- اینترنت- بر تربیت و هویت دینی دانش­آموزان، آگاهی از تهدیدهای این فضا و ارائه راهکارهایی جهت پیشگیری و کاهش آثار منفی این فضا بر اعتقادات ، باورها  و هویت دینی دانش­آموزان است. این جستار کوتاه بر اساس یافته­های این پژوهش، مهم­ترین تهدیدهای فضای مجازی – آنچه مربوط به موضوع نوشتار حاضراست – عبارت است از: ضعف بینش دینی و سهل انگاری در انجام واجبات دین، تعارض ارزشها و شکاف نسل­ها، ترویج فرهنگ برهنگی و گسترش بدحجابی، تضعیف بنیان خانواده و نارضایتی خانواد گی و بحران هویت دینی.

    برای کاهش آثار منفی این فضای چالشی می­توان به اهمیت نقش اساسی و الگویی خانواده و مربیان مدرسه در تربیت دینی دانش­­آموزان اشاره کرد هم چنین نباید از نقش مهم دولت در فرهنگ سازی استفاده بهینه از فضای مجازی غافل شد. مهم­ترین اقدام نهادهای مربوط در زمینه پیشگیری از جرایم و آثار منفی فضای مجازی، ترویج و تثبیت باورهای دینی بر اساس اصول تربیت دینی، ارتقای سواد رسانه­ای و اقدام به موقع جهت کاهش آسیب­های ناشی از سوء استفاده از این فضا است. لذا در این نوشتار به بیان راهکارهایی مهم در زمینه پیشگیری و کاهش آثار مخرب فضای مجازی بر تربیت و هویت دینی دانش­آموزان پرداختیم تا در این فضای چالشی برای پیشرفت علمی، دینی، فرهنگی و اجتماعی دانش­آموزان وارد میدان شویم.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها