• اهمیت جایگاه آموزش عالی بر ساختار و توسعه جوامع

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1399/06/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1399/06/20
    • تعداد بازدید: 822
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    اهمیت جایگاه آموزش عالی بر ساختار و توسعه جوامع

    در عصری که با تعابیری همچون عصر دانش، عصر اطلاعات، عصر جهانی شدن ها، عصر سیستم ها، عصر پیچیدگی، عصر خردورزی، عصر گسست ها؛ عدم تداوم ها؛ ناپیوستگی ها و دانایی محوری از آن یاد شده و آهنگ تغییرات افزایش می یابد، پیچیدگی مسائلی که در جامعه قرار دارند نیز افزایش پیدا می کند. مواجهه با این پیچیدگی ها، نیازمند تفکری پویا، راهبردی و سیستمی است که بتواند در تطابق با این تغییرات و سازگاری با آن به موقع عمل نماید.

    تغییرات و تحولاتی که در چند دهه اخیر در تمامی شئون علمی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی جوامع بشری پدیدار شده است، بیش ازپیش بر اهمیت نقش نظام های آموزشی خصوصاً آموزش عالی و دانشگاه ها افزوده است، به طوری که به تعبیر راولی،(1382)«امروزه تغییر برای آموزش عالی و مؤسسات آن، نه یک فرصت، بلکه یک ضرورت است». چالش های جدید و محیط در حال تغییر، موضوع توجه به «برنامه ریزی راهبردی»، «تفکر برنامه ریزی» و«توسعه و مدیریت آموزش عالی» را بیش ازپیش مورد تأکید قرار داده است. همگامی با این تغییرات، مستلزم درک پدیده های تغییر سریع، رقابت پذیری، عدم قطعیت و افزایش خطر از دست رفتن بقای سازمانی است.

    مدیریت دانشگاهی، با پذیرفتن پیچیدگی و پویایی سیستم دانشگاه در حکم سیستمی زنده، باید به طور دائم در پی درک حالاتی باشد که دانشگاه به خود می گیرد تا بتواند وضعیت آن را با توجه به شرایط پیرامونی و درونی آن، در جهت اثربخشی و موفقیت بیشتر جامعه بهبود بخشد. (مقدمه سند برنامه راهبردی دانشگاه حکیم سبزواری،1397). بنابراین، آموزش عالی با توجه به کارکردها و جایگاهی که دارد نقش موثری بر ساختار و توسعه جوامع، ایفا می کند.در این پژوهش از روش کتابخانه ای استفاده گردیده است که براساس نتایج بدست آمده اهمیت جایگاه آموزش عالی بر ساختار و توسعه جوامع مورد بررسی قرار گرفت.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها