• نقش معلمان بر فرایند پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1399/06/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1399/06/20
    • تعداد بازدید: 4027
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    نقش معلمان بر فرایند پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

    در نظام تعلیم وتربیت، میزان پیشرفت تحصیلی دانش آموزان، یکی از شاخص های مهم این حوزه است.در حال حاضر موضوع پیشرفت تحصیلی بعنوان اساسی ترین مقوله تعلیم و تربیت در نظام آموزش و پرورش در سراسر جهان می باشد.که توجه بسیاری از صاحب نظران و محققان آموزشی را به خود جلب نموده است، تحقیقات انجام شده در سالیان اخیر ، نشان می دهد، عوامل بسیاری در موفقیت و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان موثراست از جمله مهمترین این عوامل می توان به نقش خانواده ، معلمان ،همسالان، مدرسه، برنامه های درسی ،عوامل محیطی و... اشاره نمود، اما از میان این عوامل، نقش معلم در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان نسبت به سایر عوامل دیگر پررنگ تر وحائز اهمیت تر است.

    با توجه به ارتباط معلم و دانش آموزان و تاثیر آنان بر فرایند آموزشی به جرات می توان گفت معلمان نقش بسزایی درپیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارند. از میان عناصر و مولفه های گوناگون تشکیل دهنده ی نظام تعلیم و تربیت، اولویت قطعی را باید برای معلم قائل شد، چراکه تأثیر فوق العاده در فرآیند آموزش ، یادگیری و پیشرفت دانش آموزان دارند. معلم از آن جهت مورد تأکید و توجه جدی و دارای نقش محوری است که کارگذار اصلی تعلیم و تربیت به شمارمی رود و اهداف و منویات متعالی نظام های تعلیم وتربیت در ابعاد مختلف، در نهایت باید به واسطه ی او محقق شود.همچنین رمز سلامت، رشد و بالندگی نظام های تعلیم و تربیت را باید در سلامت، رشد و بالندگی معلم جست و جوکرد (لطیفیان،1390).

    یکی ازمهمترین مسئولیت های معلمان، درک و شناخت دانش آموزان و پی بردن به نیازهایشان وتلاش در جهت ایجاد محیط مناسب برای فراگیران است. چنین محیطی باید به نحوی سازماندهی شود که دانش آموزان بتوانند مناسب ترین واکنش ها را در برابر آن ایجاد نمایند، به عبارت دیگربا کمک و راهنمایی های معلم محیط یادگیری باید برانگیزاننده باشد.اگر یادگیرنده روش جستجو و دستیابی به اطلاعات صحیح را بیاموزد،درآینده به طور مستقل در پی حل مسئله خواهد بود و تغییر رفتار پایدار، تصمیم گیری  صحیح و انگیزه پیشرفت در او ایجاد می گردد(کدیور،1392). بنابراین، معلمان در پیشرفت تحصیلی و موفقیت دانش آموزان ، نقشی کلیدی و بسیار مهم دارند. در این پژوهش از روش کتابخانه ای استفاده گردیده است که براساس نتایج بدست آمده نقش مدیران در اثر بخشی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تبیین و مورد بررسی قرار گرفت.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم