• بررسی تأثیر هوش هیجانی مدیران بر افزایش نتایج و پیامدهای معلمان و دبیران در آموزش و پرورش کیش با میانجیگری رهبری تحول آفرین

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1399/06/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1399/06/20
    • تعداد بازدید: 267
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    بررسی تأثیر هوش هیجانی مدیران بر افزایش نتایج و پیامدهای معلمان و دبیران در آموزش و پرورش کیش با میانجیگری رهبری تحول آفرین

    زمینه و هدف: امروزه نظام آموزش و پرورش  بنا به ضرورت تغییرات اجتماعی یکی از سازمانهای پیچیده اجتماعی در هر کشوری محسوب میشود و با توسعه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی پیوندی ناگسستنی دارد. توجه به سبک های رهبری برای چنین مدیرانی، نقش مهمی در مشارکت در این راستا، در نظریههای رهبری اخیر، تأکید بر سبک خاصی از رهبری به چشم می خورد که تحول سازمانی را مدیریت میکند، بنابراین پژوهش حاضر تحت عنوان «تأثیر هوش هیجانی مدیران بر افزایش نتایج و پیامدهای معلمان و دبیران در آموزش و پرورش کیش با میانجیگری رهبری تحول آفرین » در راستای ارتقای هوش هیجانی سعی در بالا بردن کیفیت و کمیت رهبری تحول آفرین و سایر امور محوله دارند انجام گرفـته است.

    مواد و روش‏ها: جامعه آماری تحقیق، شامل معلمان و دبیران در آموزش و پرورش کیش می باشد که با روش نمونه گیری تصادفی و فرمول کوکران تعداد 217 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شده است. نوع تحقیق از نظر هدف، از نوع کاربردی و از نظر گردآوری داده ها از نوع توصیفی- پیمایشی با توصیفی از نوع مدل یابی معادلات ساختاری (sem) می باشد. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه های استاندارد هوش هیجانی و رهبری تحول آفرین، رضایت شغلی، استرس شغلی، تعهد شغلی و عملکرد شغلی استفاده شده است.   

    یافته‏ها و نتایج: یافته های پژوهش حاکی از آن بود که هوش هیجانی نه تنها رهبری تحول آفرین را ایجاد و تقویت می کند بلکه به رفتارها و عقاید رهبران منتقل می شود. بنابراین، مدیران با هوش هیجانی که با سادگی احساسات خود و دیگران را درک می کند و اداره می کنند، سبک رهبری تحول آفرینی را بکار می گیرند که در نهایت رضایت شغلی کارمندان را بهبود می بخشد. نتایج نشان می دهند که رهبری تحول آفرین مدیران به طور مثبت پاسخگوی عملکرد کارمند، تعهد سازمانی و استرس شغلی است. بنابراین، چنین نتیجه گیری می شود که عملکرد کارمند، تعهد سازمانی و استرس شغلی به طور مستقیم تحت تأثیر رهبری تحول آفرین مدیران قرار می گیرد. پس چنین استنباط می شود که به منظور افزایش عملکرد کارمند و تعهد سازمانی و استرس شغلی، رهبری تحول آفرین باید بهبود یابد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها