• نگرشی به بافت نامناسب شهری ، مطالعه موردی بافت فرسوده محلات شهر بندرعباس

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1399/06/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1399/06/20
    • تعداد بازدید: 274
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    نگرشی به بافت نامناسب شهری ، مطالعه موردی بافت فرسوده محلات شهر بندرعباس

    بافت های قدیمی و فرسوده شهری ، برای استمرار حیات خود به جنبشی هدفمند نیاز دارند . این جنبش در شکل یک الگو بهسازی و نوسازی نمایان می گردد . این الگو امری است مستمر که در انتها می بایست  به نظام خود جوش مبدل شود . این امر زودگذر و شتابان نیست بلکه روندی مهم و پیچیده  می باشد که احتیاج به طراحی برنامه های هدفمند کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت دارد و برای رسیدن به ساماندهی و احیای موفقیت آمیز ، به بینش دقیق بافت قدیمی و کل سیستم شهر و نظام منطقه ای نیاز می باشد .

    شهر بندرعباس با دارا بودن خصوصیات کلانشهری از لحاظ اهمیت در سطح منطقه و کل کشور با مشکلات کالبدی فراوانی مواجه می باشد ، که از جمله مهمترین آن بافتهای نابسامان و فرسوده این شهر است که با وسعتی معادل 42 درصد از مساحت کل بندرعباس سیمای شهر را به بدترین شکل ممکن ارائه داده است . معضلات فرهنگی اجتماعی و عدم سنخیت در بافتهای اجتماعی علاوه بر مسائل کالبدی بر این نابسامانی دامن زده است . برنامه جامع تهیه شده نیز به عنوان یکی از برنامه های مهم کالبدی شهر با توجه به ماهیت و شرح فعالیت  خود هیچگونه توجهی به این مسئله اساسی شهر نداشته و فضاهای نابسامان موجود را بدون هیچ گونه برنامه ای  در طرح تفصیلی به حال خود گذاشته و طبق شرح خدمات تیپ به یک سری مسائل دیکته شده پرداخته و از طرفی رشد این فضاها نیز در اثر نبود اجرای به موقع طرح جامع در طول مدت سپری شدن افق طرح می باشد .

    طرحهای نوسازی و بهسازی تدوین شده که در مقیاس کوچک و به صورت موضعی و برای برهه ی زمانی خاص تهیه شد ه، نتوانسته حل کننده این مشکل شهر باشد . در ادامه مطالعه موجود تلاش بر آن دارد به بررسی و سنجش بافتهای مسأله دار شهری با تآکید بر بافت پرمعضل بندرعباس پرداخته و پیشنهاداتی جهت ساماندهی و تجدید حیات این بافت مورد نظر ارائه دهد .

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها