• اثر بخشی درس پژوهی بر پذیرش نوآوری آموزشی و توانمند سازی روانشناختی معلمان پایه سوم ابتدایی شهرستان رباط کریم

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1399/06/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1399/06/20
    • تعداد بازدید: 177
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    اثر بخشی درس پژوهی بر پذیرش نوآوری آموزشی و توانمند سازی روانشناختی معلمان پایه سوم ابتدایی شهرستان رباط کریم

    هدف اصلی پژوهش حاضر تعیین اثربخشی روش درس پژوهی برپذیرش نوآوری آموزشی و توانمند سازی  روانشناختی معلمان .پایه سوم ابتدایی در درس ریاضی شهرستان رباط کریم بود. این پژوهش کاربردی بوده و از روش شبه آزمایشی پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل می باشد. جامعه آماری تحقیق شامل تمام معلمان کلاس سوم ابتدایی دخترانه آموزش وپرورش شهرستان رباط کریم  به تعداد 82 نفر می باشد و از بین آنها 15معلم به صورت تصادفی ساده انتخاب شد و در گروه آزمایش قرار گرفت.

    برای گروه گواه و کنترل نیز 15نفر از معلمینی که گرایش به حضور در کارگاه درس پژوهی ندارند انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. پس از انتخاب نمونه ،پیش آزمون روی معلمان گروه آزمایش و کنترل اجرا شد و پس از اجرای درس پژوهی نیز پس آزمون انجام شد. گروه آزمایش طی مدت یکماه در معرض  12جلسه آموزش درس پژوهی(شعاع و قطر دایره، ادامه ضرب، مساحت مستطیل، ضرب، تقارن، تقسیم و تفریق، خطوط متقاطع و موازی، مخروط، عددنویسی و ارزش مکانی، تقسیم با باقیمانده، قابلیت تقسیم، مقایسه کسرها) قرار گرفت و گروه کنترل مداخله ای دریافت نکردند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه پذیرش نوآوری های آموزشی علیجانی(1392) و پرسشنامه توانمندسازی روانشناختی اسپریتزر و میشرا(1995) استفاده شد. جهت بررسی پایایی پرسشنامه ها از آلفای کرونباخ و روایی صوری و محتوایی استفاده گردید. آلفای کرونباخ پرسشنامه پذیرش نوآوری های آموزشی و توانمندسازی روانشناختی به ترتیب 74/0 و 86/0 برآورد گردید.

    برای بررسی فرضیه های پژوهش از تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که بین گروه آزمایش و کنترل از لحاظ حداقل یکی از مولفه های توانمندسازی روانشناختی و انگیزه ی پذیرش نوآوری آموزشی تفاوت معنادار وجود دارد، مقدار f برای خرده مولفه ی شایستگی 682/23، خودمختاری 676/14،  تاثیرگذاری 952/19، معنی-دار بودن 063/11، اعتماد 391/10 و نمره ی کل توانمندسازی روانشناختی 545/38 به دست آمد که در سطح 05/0 > p معنادار است و می توان گفت که آموزش درس پژوهی بر مولفه های توانمندسازی روانشناختی معلمان پایه ی سوم در درس ریاضی تاثیر دارد. مقدار f برای مولفه ی انگیزه ی پذیرش نوآوری آموزشی 401/107 به دست آمد که در سطح 05/0 > p معنادار است. بنابراین می توان گفت که آموزش درس پژوهی بر مولفه های انگیزه ی پذیرش نوآوری آموزشی معلمان پایه ی سوم در درس ریاضی تاثیر دارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها