• بررسی رابطه ی باور به نابرابری های جنسیتی در محیط مدرسه و مقایسه ی آن با ادراک فضایی در دانش آموزان مدارس متوسطه ی دوم دخترانه در شهرستان سقز)

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1399/06/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1399/06/20
    • تعداد بازدید: 259
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    بررسی رابطه ی باور به نابرابری های جنسیتی در محیط مدرسه و مقایسه ی آن با ادراک فضایی در دانش آموزان مدارس متوسطه ی دوم دخترانه در شهرستان سقز)

    در محیط های آموزشی، کیفیت فضای معماری با تأثیر بر شناخت های حسی، فکری و ادراکی می تواند نقش و عملکردی آموزشی ایفا نماید. بررسی ها نشان می دهد فرایند آموزش در تعامل با فضاهای آموزشی می تواند در افزایش شوق یادگیری بسیار تأثیر گذار باشد. کلیشه های جنسیتی در چارچوب رویکرد اجتماعی- فرهنگی، به عنوان یکی از الگوهای ذهنی تعیین کننده در هویت فردی به ویژه در دختران نوجوان، به شمار می آید. مساله اصلی در این پژوهش، نادیده گرفتن جنبه ی روانشناختی جنسیت(در اینجا کلیشه های جنسیتی) در فرایند طراحی فضاهای آموزشی می باشد.

    با توجه به ارتباط تنگاتنگ کلیشه های جنسیتی و وضعیت زنان، انجام مطالعات علمی معطوف به جنسیت و وضعیت آموزش آنان نقش بسیار مهمی در شناخت بهتر وضعیت آنان دارد. این پژوهش بر آن است تا بر پایه ی شیوه ی تحقیق اسنادی و پیمایشی (توصیفی-کاربردی) به تحلیل رابطه ی درک دختران نوجوان از کلیشه های جنسیتی رایج در جامعه و مقایسه با درک آنان از محیط آموزشی بپردازد. در این راستا پرسشنامه هایی با الهام از مدل ترکیبی ماکیونس(2001) و تایلور(2003) و همچنین پرسشنامه جو آموزشی دریم تنظیم گردیده و جامعه ی آماری دختران دانش آموز مدارس متوسطه ی شهرستان سقز در نظر گرفته شده است. نتایج حاصل در نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت که حاکی از وجود  کلیشه های جنسیتی و درک نابرابری جنسیتی در دختران دانش آموز و همچنین وجود رابطه ای معنادار میان درک کلیشه های جنسیتی در دانش آموزان و میزان ادراک کیفیت محیطی مدرسه می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها