• بررسی اثرگذاری فناوری اطلاعات بر تعلیم و تربیت (فرصت ها و چالش ها)

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1399/06/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1399/06/20
    • تعداد بازدید: 339
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    بررسی اثرگذاری فناوری اطلاعات بر تعلیم و تربیت (فرصت ها و چالش ها)

    در دنیای پرشتاب کنونی، بسیاری از روش های آموزشی سنتی ناکارآمد و کند هستند و قدرت کافی را برای انتقال مفاهیم دید به فراگیران ندارند.  بنابراین، لازم اسات کاه از ابزارهایی که فن آوری های نوین در اختیار قرار می دهند، در این زمینه به نحو احسن استفاده گردد . از جمله این فن آوری ها، فن آوری اطلاعات و ارتباطات است که مو ب خدمات و پیشرفت هایی بسیار در عرصه آموزش و یادگیری شده است. بنابراین، می توان با بهره گیری از ابزارها و روش هایی که این فن آوری ایجاد کرده است، ضمن افزایش سرعت در یادگیری، شرایط یادگیری را برای استعدادها و سلیقه های گوناگون فراهم آورد (نورورزی، زندی و مدنی، 2008).

    فناوری و آخرین دستاوردش یعنی فناوری اطلاعات در حوزه های گوناگون زندگی آدمی از جمله تعلیم و تربیت تأثیر گسترده و چشمگیری گذاشته است (ضرغامی و همکاران، 1385). گسترش فناوری اطلاعات و استفاده از ابزارها و مفاهیم توین، موجبات بل اطلاعات و دسترسی آسان و کم هزینه را برای فراگیران اعم از دانش آموزان، دانشجویان و معلمان به روش پیوسته فراهم می کنند و زمینه تبادل سریع اطلاعات و تعاملات فرهنگی را میسر می سازند.

    بی شک دانش آموزان زمانی از فرمت های آموزشی، اقتصادی و اجتماعی بهتر برخوردار خواهند شد که به رایانه و فناوری های اطلاعاتی دسترسی داشته باشند (جوکار و یاری پور، 1388). از سوی دیگر انقلاب فناوری اطلاعات و ارتباطات باعث شکوفایی جنبش های آموزشی، اقتصادی و فرهنگی شده و دنیای تو در حال پدیدار شدن است (اسلامی، 1383). و در هزاره جدیده فناوری ارتباطات به سرعت جهان را در نوردیده، و پر پیاری از ابعاد زندگی بشر تاثیر گذاشته است. آموزش و پرورش تیز، که یکی از نیازها محسوب می شود از این تاثیر منشی نبوده است.

    در بسیاری از کشورهای دنیا گسترش فناوری اطلاعات در آموزش و پرورش مورد توجه قرار گرفته است. با بررسی آمار و اطلاعات موجود در میزان ترش فناوری اطلاعات در آموزش و پرورش کشورهای جهان در می یابیم که در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، برای تجهیز مدارس با امکانات گوناگونی همچون رایانه و اینترنت، برنامه های جامعی وجود دارد. با توجه به گسترش روزافزون فناوری اطلاعات و تاثیر فزاینده آن بر زندگی انسان، آشنایی دانش آموزان و معلمان با این فناوری و نیز تسلط در استفاده از ابزارهای آن از ضروریات است. به همین منظور برخی از کشورهای دنیا ضمن این که امکانات لازم را در اختیار دانش آموزان و معلمان قرار می دهند به آموزش آنها نیز می پردازند و آنها را برای زندگی در دنیای الکترونیکی آماده می کنند (جلالی و همکاران، 1383).

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم