• تحلیل ساخت های زبانی و ایدئولوژیکی تعهدات دولت های عضو کنوانسیون پاریس برمبنای نظریه فرکلاف

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1398/11/23
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1398/11/23
    • تعداد بازدید: 151
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    تحلیل ساخت های زبانی و ایدئولوژیکی تعهدات دولت های عضو کنوانسیون پاریس برمبنای نظریه فرکلاف

    تغییر اقلیم طبیعت را با مشکلات بسیاری روبرو ساخته و از دغدغه های جهانی برای دستیابی به امنیت زیست محیطی و صلح پایدار به شمار می رود. این پدیده به تدریج مورد توجه کشورها و نهادهای داخلی و بینالمللی قرار گرفته و به یکی از دستورکارهای ثابت در مذاکرات دیپلماتیک دولت ها و مجامع بینالمللی بدل شده است. توافق نامه پاریس آخرین تلاش جامعه جهانی برای حلوفصل این معضل بوده و از طریق اتخاذ اقدامات ملی، به نحوی کشورهای صادرکننده انرژی را تحت تاثیر تعهدات کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و حفظ محیط زیست قرار داده است.

    این مقاله با هدف آشکارسازی روابط پنهان قدرت و ساختهای زبانی ایدئولوژیک موجود در متون زبانی در چارچوب تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف به بررسی دغدغه های اقلیمی و دستیابی به صلح پایدار می پردازد. داده های این پژوهش، متن تعهدات کشورهای عضو کنوانسیون است. دو پرسش عمده این پژوهش عبارتند از: 1- در بندهای این توافقنامه و براساس رویکرد فرکلاف از چه راهبردهای کلامی استفاده شده و مولفه های گفتمان مدار موجود در متن کدامند؟ 2- لایه های پنهان و مبانی اجتماعی- سیاسی و ایدئولوژیک نهفته در بندهای این توافقنامه چیست؟

    تحلیل داده ها بیانگر آن است که گویندگان در تلاش بودند با بهره گیری از استراتژی های زبانی هم چون با هم آیی، عبارت بندی های افراطی و کاربرد ارزش های بیانی، تجربه ای و رابطه ای واژه ها موضع ایدئولوژیک خود را نشان دهند و بر اهمیت هرچه بیش تر موضوع افزوده و جامعه جهانی را ترغیب به ادامه راه و درپیش گرفتن اقدامات مثبت در این زمینه نمایند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها