اینستاگرام تی پی بین
همایش ، رویداد ، ژورنال
حوزه های تحت پوشش رویداد
  • مدل یابی رابطه ی ساختاری هویت تحصیلی و عملکرد تحصیلی با میانجی گری راهبردهای یادگیری خودتنظیم و باورهای انگیزشی در دانش آموزان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1399/11/05
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1399/11/05
    • تعداد بازدید: 181
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مدل یابی رابطه ی ساختاری هویت تحصیلی و عملکرد تحصیلی با میانجی گری راهبردهای یادگیری خودتنظیم و باورهای انگیزشی در دانش آموزان

    هدف پژوهش حاضر مدل یابی رابطه ی ساختاری هویت تحصیلی و عملکرد تحصیلی با میانجی گری راهبردهای یادگیری خودتنظیم و باورهای انگیزشی در دانش آموزان بود. روش اجرای پژوهش، توصیفی و با توجه به بررسی روابط میان متغیرها در قالب مدل علی، طرح پژوهش همبستگی انتخاب شد. جامعه ی آماری پژوهش را کلیه ی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه ی دوم شهر قم در سال تحصیلی 98 - 1397 تشکیل داد که 270 نفر از آن ها به عنوان نمونه با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای انتخاب گردیدند.

    ابزارهای سنجش شامل پرسشنامه ی منزلت های هویت تحصیلی (aiso)، پرسشنامه ی راهبردهای یادگیری خودتنظیمی (mslq) در دو بخش راهبردهای یادگیری خودتنظیم (راهبردهای شناختی و راهبردهای فراشناختی) و باورهای انگیزشی (خودکارآمدی، ارزش گذاری درونی و اضطراب امتحان) و مقیاس عملکرد تحصیلی بر اساس میانگین نمرات نیمسال دوم تحصیلی بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزارهای spss نسخه ی 23 و amos نسخه ی 24 ضرایب همبستگی و رگرسیون محاسبه شد. یافته ها نشان داد که اثر مستقیم هویت های تحصیلی موفق و دنباله رو بر راهبردهای شناختی و فراشناختی، خودکارآمدی و ارزش گذاری درونی مثبت و معنی دار و بر اضطراب امتحان منفی و معنی دار است و اثر مستقیم هویت های تحصیلی دیررس و سردرگم بر راهبردهای شناختی و فراشناختی، خودکارآمدی و ارزش گذاری درونی منفی و معنی دار و بر اضطراب امتحان مثبت و معنی دار است.

    اثر مستقیم راهبردهای شناختی و فراشناختی، خودکارآمدی و ارزشگذاری درونی بر عملکرد تحصیلی مثبت و معنی دار و اثر مستقیم اضطراب امتحان بر عملکرد تحصیلی منفی و معنی دار می باشد. هم چنین اثر غیر مستقیم هویت های تحصیلی موفق و دنباله رو بر عملکرد تحصیلی مثبت و معنی دار و اثر غیر مستقیم هویت های تحصیلی دیررس و سردرگم بر عملکرد تحصیلی منفی و معنیدار است. نتایج این پژوهش می تواند به مثابه ی چراغ راهنما فرا روی خانواده ها، جامعه، مدیران و معلمان مدارس و نظام آموزشی و تحصیلی کشور قرار گیرد. از این رهگذر، شاهد ایجاد انگیزه و رغبت هر چه بی شتر در بین دانش آموزان بوده و زمینه ی انتخاب راهکارهای مؤثر جهت کسب عملکرد بهتر و پیشرفت تحصیلی آن ها میسر می گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها