همایش ، رویداد ، ژورنال
اینستاگرام تی پی بین
حوزه های تحت پوشش رویداد
  • بررسی تأثیر آموزش تمرین ذهن آگاهی بر افزایش آستانه مقاومت در برابر درد بیماران مبتلا به سندرم شوگرن و بالا بردن کیفیت زندگی آن ها

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1399/11/05
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1399/11/05
    • تعداد بازدید: 90
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    بررسی تأثیر آموزش تمرین ذهن آگاهی بر افزایش آستانه مقاومت در برابر درد بیماران مبتلا به سندرم شوگرن و بالا بردن کیفیت زندگی آن ها

    نشانگان یا سندروم شوگرن نوعی اختلال التهابی مزمن و وابسته به دستگاه ایمنی است که با اختلال در عملکرد غدد برون ریز (غدد اگزوکرین) و سایر تظاهرات سیستمیک مشخص می شود. این سندروم به دو نوع اولیه و ثانویه تقسیم می شود. تظاهرات غددی که شامل اختلال در عملکرد غدد اشکی (خشکی و تحریک پذیری چشم ها، احساس جسم خارجی در چشم، خراشیدگی قرنیه، قرمزی چشم. اختلال در عملکرد غدد بزاقی (خشکی دهان، زخم های دهانی، پوسیدگی دندانها، فیسورها (شیارها)ی زبان و لب، دیسفاژی (دش اوباری یا اختلال در بلع)، ریفلاکس محتویات معده به مری، تورم غدد پاروتید یا غدد ساب مندیبولر).و اختلال در عملکرد سایر غدد اگزوکرین (دیسپارونیا) )یا (دش آمیزی)، سوء جذب پانکراسی (پانکراتیت) و تظاهرات غیرغددی که در بیماران مبتلا به شوگرن شیوع لنفوم بالاتر می باشد. لنفوم هایی که در بیماران مبتلا به شوگرن ایجاد می شوند، معمولاً نوع لنفوسیت های بی می باشند و می توانند در اثر ترانسفورماسیون بدخیم در غدد اگزوکرین درگیر ایجاد شوند یا حتی در بخش هایی ایجاد شوند که از نظر بالینی درگیر نمی باشند (مثلاً در عقده های لنفاوی گردنی). بنابراین در بیمار مبتلا به شوگرن، در موارد زیر حتماً باید به فکر لنفوم بود:الف)ایجاد توده جدید. ب)تورم پایدار غددی که با درمان تغییری نمی یابند یا خصوصیات آن ها تغییر نمی کند. ج)علایم سرشتی. این علائم را می توان با استفاده از برخی داروها، مدیریت استرس و تغییر دادن سبک زندگی از بین برد.

    هدف برنامه خود مراقبتی و بازتوانی ذهنی، بالا بردن کیفیت زندگی فرد است و در برگیرنده روش هایی برای مقابله با این بیماری و بهبود فعالیت های روزمره ی زندگی از طریق انجام تمرین های ذهن آگاهی می باشد. لذا این پژوهش با هدف تعیین تأثیر آموزش تمرین های مایند فولنس بر کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سندروم شوگرن مراجعه کننده به درمانگاه های تخصصی کلان شهر تهران در سال 1398 انجام شده است.در این پژوهش تعداد نمونه ها 30 نفر در نظر گرفته شد که به صورت تدریجی در طی مراجعه به دو مرکز و درمانگاه تخصصی کلان شهر تهران انتخاب شدند. پژوهش حاضر یک مطالعه کارآزمایی تک گروهی بود که بعد از انتخاب نمونه ها و قبل از مداخله، پرسشنامه کیفیت زندگی با انجام مصاحبه توسط پژوهشگر تکمیل شد، سپس تمرینات مایند فولنس طی هشت جلسه به واحدهای مورد مطالعه آموزش داده شد بیماران به مدت 8 هفته و روزانه 20 دقیقه تمرینات را انجام دادند. بعد از گذشت 8 هفته، مجدداً پرسشنامه کیفیت زندگی توسط پژوهشگر تکمیل گردید. یافته های حاصل از این پژوهش نشان داد طبق آزمون آماری ویلکاکسون (0.0001p<) میانگین و انحراف معیار فعالیت جسمانی قبل و بعد از آموزش تمرینات مایند فولنس افزایش معنی داری داشته است.

    هم چنین طبق آزمون آماری t زوج (0.0001p<)، میانگین و انحراف معیار وضعیت خلقی، فعالیت اجتماعی و کیفیت زندگی قبل و بعد از آموزش تمرینات مایند فولنس افزایش معنی داری را نشان داد به علاوه آزمون آماری t زوج نشان داد تاثیر آموزش تمرینات مایند فولنس بر کیفیت زندگی با سن، جنس، شغل، سطح تحصیلات، وضعیت تاهل و زمان ابتلا به شوگرن ارتباط معنی داری دارد (0.0001p<). بر اساس نتایج بدست آمده تمرینات مایند فولنس در ابعاد مختلف برکیفیت زندگی مبتلایان به سندروم شوگرن تأثیر داشته است. به این معنی که موجب افزایش توانایی مبتلایان به سندروم شوگرن در امر مراقبت از خود و در نتیجه بهبود کیفیت زندگی آن ها می شود. لذا لازم است به بیماران مبتلا به سندروم شوگرن آموزش داده شود که جهت جلوگیری از عود علائم بیماری و بهبود کیفیت زندگی به طور مستمر تمرینات مایند فولنس را انجام دهند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها