همایش ، رویداد ، ژورنال
اینستاگرام تی پی بین
حوزه های تحت پوشش رویداد
  • آموزش تفکر انتقادی به دانش آموزان پایه پنجم از طریق روش p4c (فبک، فلسفه برای کودکان) به شیوه اجتماع پژوهشی (حلقه کند و کاو)

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1399/11/05
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1399/11/05
    • تعداد بازدید: 146
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    آموزش تفکر انتقادی به دانش آموزان پایه پنجم از طریق روش p4c (فبک، فلسفه برای کودکان) به شیوه اجتماع پژوهشی (حلقه کند و کاو)

    اگر بخواهیم کودکان و دانشآموزان را برای چالش های آینده آماده کنیم، باید مهارت های ویژهای را به آن ها بیاموزیم که براساس آن بتوانند بر زندگی و یادگیری خود مسلط شوند، زیرا برای یادگیری نباید پایانی در نظر گرفت. آن ها به دانش نیازمندند، اما مهم تر از آن، به قابلیت کسب دانش جدید نیازمندند. آنان به دانش نیاز دارند که خود به دست آورده باشند ((دانشی که خود تولید یا بازتولید کرده باشند)). شالوده ی مهارت های فکری کودکان باید از همان سال های اولیه ی زندگیشان پیریزی شود، زیرا فراخاندیشی در همان سال هایی آغاز می شود که شخصیت کودک شکل می گیرد.

    فلسفه برای کودکان اقدامی آموزشی است که به بهبود تفکر در کودکان می پردازد. بنابراین هدف پژوهش حاضر آموزش تفکر انتقادی به دانشآموزان پایه پنجم از طریق روش p4c (فبک، فلسفه برای کودکان) به شیوه اجتماع پژوهشی (حلقه کند و کاو) می باشد. روش تحقیق در این پژوهش به شیوهی کیفی و از نوع تحلیل اسنادی است. در این زمینه مطالعات و منابع مرتبط با موضوع گردآوری شده و به ارائه ی یافته های کیفی پژوهش پرداخته شده است. نتایج این پژوهش نشان میدهد تفکر انتقادی به عنوان یک فعالیت مثبت، فرایندی امروزی برای رشد در جامعه و سازمان به شمار می آید. تفکر انتقادی تنها به یادگیری در آموزش عالی مربوط نمی شود بلکه به همه فعالیت های زندگی از جمله روابط بین فردی و کار را نیز در بر می گیرد.

    می توان نتیجه گرفت که برای اینکه دانش آموزان خوب تربیت شوند و افراد مفیدی در آینده باشند باید کنجکاو، جستجوگر، پرسشگر، حیرت برانگیز، متفکر، خلاق، نقاد، دارای بینش علمی و عملی باشند. و این تنها در سایه ی انتقال اطلاعات به ذهن شاگردان حاصل نمی شود بلکه در برنامه های مدارس باید روش هایی گنجانده شود که از طریق آن ها دانش آموزان قابلیت های چگونه آموختن را از طریق نظم فکری و تفکر منطقی، انتقادی و خلاقانه بیاموزند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها