همایش ، رویداد ، ژورنال
اینستاگرام تی پی بین
حوزه های تحت پوشش رویداد
  • اثربخشی درمان پذیرش و تعهد (اکت) بر افسردگی، امید به زندگی و شادکامی بیماران دیالیز

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1399/11/05
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1399/11/05
    • تعداد بازدید: 238
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    اثربخشی درمان پذیرش و تعهد (اکت) بر افسردگی، امید به زندگی و شادکامی بیماران دیالیز (بیمارستان امام خمینی شهرستان پارس آباد)

    هدف این پژوهش تعیین اثربخشی درمان پذیرش و تعهد بر افسردگی، امید به زندگی و شادکامی بیماران دیالیز بیمارستان امام خمینی شهرستان پارس آباد بود. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه بیماران دیالیز بیمارستان امام خمینی شهرستان پارس آباد بود. تعداد 30 نفر بصورت تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایش (15)  و کنترل (15 نفر) بصورت تصادفی گنجانده شد. در پژوهش حاضر، نسخه ی بسط یافته هیز و همکاران (2013) از طرح درمان پذیرش و تعهد به صورت جلسات گروهی در 8 جلسه یک و نیم ساعته در گروه آزمایش اجرا گردید.

    ابزار پژوهش در این تحقیق پرسشنامه افسردگی بک، پرسشنامه امید به زندگی میلر و پرسشنامه شادکامی آرگایل و همکاران بود. جهت توصیف داده ها از شاخص های توصیفی و برای تحلیل آماری از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان داد که بین آزمودنی های گروه های آزمایش و کنترل در متغیرهای وابسته (افسردگی، امید به زندگی و شادکامی) تفاوت معنی دار وجود دارد (0.001(p< با توجه به نتایج به دست آمده می توان نتیجه گرفت که روش درمان گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد در کاهش افسردگی، امید به زندگی و شادکامی بیماران دیالیز موثر است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها