اینستاگرام تی پی بین
همایش ، رویداد ، ژورنال
حوزه های تحت پوشش رویداد
  • بررسی باورهای فراشناختی، حالت های مثبت ذهن و مقابله از طریق رویارویی هیجانی به عنوان پیش بین های پیروی از درمان بیماران مبتلا به سرطان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1399/11/05
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1399/11/05
    • تعداد بازدید: 372
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    بررسی باورها ی فراشناختی، حالت های مثبت ذهن و مقابله از طریق رویارویی هیجانی به عنوان پیش بین های پیروی از درمان بیماران مبتلا به سرطان

    سرطان به عنوان یکی از امراض جدی و در بسیاری موارد غیرقابل درمان به شمار می رود که جان بسیاری از انسان ها را تهدید می کند، با این وجود پیروی از مصرف دارو نقش بسیار مهمی در کنترل این بیماری دارد و کلید موفقیت درمان محسوب می شود. مطالعه حاضر با هدف بررسی باورهای فراشناختی، حالت های مثبت ذهن و مقابله از طریق رویارویی هیجانی به عنوان پیش بین های پیروی از درمان بیماران مبتلا به سرطان شهر اهواز انجام شد. در این پژوهش که از نوع توصیفی همبستگی است، تعداد 154 بیمار مبتلا به سرطان از طریق نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند.

    هم چنین 50 بیمار نیز جهت بررسی ویژگی های روانسنجی ابزار پژوهش مورد تحلیل قرارگرفتند. داده ها به وسیله مقیاس پیروی از درمان موریسکی، پرسشنامه باورهای فراشناختی، مقیاس حالت های مثبت ذهن و مقیاس مقابله از طریق رویارویی هیجانی جمع آوری و از طریق نرم افزار spss-16 مورد تحلیل قرا گرفتند.

    از روش های آماری توصیفی، همبستگی ساده، رگرسیون چندگانه و آلفای کورنباخ جهت تحلیل دادها استفاده شده است. یافته ها نشان می دهد که بین حالت های مثبت ذهن و مقابله از طریق رویارویی هیجانی با پیروی از درمان همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد (0.05 (p<. به باورهای فراشناختی و پیروی از درمان نیز همبستگی منفی و معناداری مشاهده شد (0.05 (p<. به طور کلی متغیرهای پیش بین در مجموع 41 درصد از واریانس نمره کل پیروی از درمان را پیش بینی می کنند. بنابراین می توان نتیجه گرفت که باورهای فراشناختی، حالت های مثبت ذهن و مقابله از طریق رویارویی هیجانی با پیروی از درمان رابطه دارند و به عنوان پیش بین های پیروی از درمان در نظر گرفته می شوند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم