همایش ، رویداد ، ژورنال
اینستاگرام تی پی بین
حوزه های تحت پوشش رویداد
  • اثربخشی مداخله روان شناسی مثبت نگر بر بهزیستی ذهنی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خاص

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1399/11/05
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1399/11/05
    • تعداد بازدید: 230
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    اثربخشی مداخله روان شناسی مثبت نگر بر بهزیستی ذهنی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خاص

    امروزه اختلال یادگیری خاص به عنوان اختلالات اساسی تحصیلی معرفی می شوند که با الگوی خاصی از تغییرات روان شناختی و زیستی همراه است و حدود ده تا پانزده درصد از کودکان مدرسه را تحت تأثیر قرار می دهد. دانش آموزان دارای ناتوانی های یادگ یری خاص که به طور مداوم و مکرر شکست تحص یلی را تجربه می کنند نسبت به مشکلات رفتاری و هیجانی آس یب پذیرتر هستند. لذا ای ن دانش آموزان علاوه بر مشکلات تحص یلی، سطوح بالایی از مشکلات رفتاری و هیجانی در مقایسه با دانش آموزان بهنجار از خود نشان می دهند.

    در سال های اخیر بهزیستی ذهنی به عنوان یکی از مؤلفه های اساسی کیفیت زندگی در کانون توجه روان شناسی مثبت نگر قرارگرفته است.در م یان عوامل متعدد و گوناگون تأثیرگذار بر موقعیت های تحصیلی یادگ یرندگان، بهزیستی ذهنی نقش برجسته و بلکه، مهمی را ایفا می نماید. پژوهش حاضر با هدف اثربخشی مداخله روانشناسی مثبت نگر بر بهزیستی ذهنی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خاص انجام گرفت. این پژوهش با روش علمی ترویجی (مروری)،بررسی اسناد، متون و مطالعه منظم منابع کتابخانه ای و تازه ترین مقالات موجود در این زمینه نوشته شده است.

    از این رو با توجه به یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت که مداخله روانشناسی مثبت نگر با توجه به اینکه بهزیستی ذهنی از طرفی به عنوان یکی از سازه های مهم روانشناسی مثبت نگر و از طرفی به عنوان یک فرآورده مهم تعلیم و تربیت است؛ اثربخشی موثری بر بهزیستی ذهنی دانش آموازان دارای اختلال یادگیری خاص دارد. هم چنین مداخله روان شناسی مثبت نگر که جهت ارتقاء بهزیستی ذهنی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خاص استفاده می شود؛ با تمایز گذاشتن میان عواطف مثبت و منفی و هم چنین سازگار یا ناسازگار بودن آن ها، دانش آموزان را به بازاندیشی دوباره نسبت به، افکار خود آگاه می نماید و شدت عواطف من فی را که دربردارنده تحریف افکار منفی و یا سرزنش نمودن خود است را کاهش می دهد و از طریق کنترل نقاط ضعف و اصلاح جنبه های تنش زای زندگی باعث می شود تا آن ها دید مثبتی به زندگی داشته باشند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها