• جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ انتشار: 1395/07/01
    • تعداد بازدید: 5084
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0

    یک نفر از هر 10 نفر مردم جهان، دچار کمبود و فقدان آب آشامیدنی تمیز و سالم هستند. برای حل اساسی ترین مشکل بزرگ بشریت، تلاشهایی صورت می گیرد. از این جمله، مهندسان در سرتاسر کره خاکی در پی گسترش بسیاری از ابزارها و تجهیزات بزرگ و کوچکی جهت تولید آب سالم، تلاش کرده اند. هر ساله تلاشهای نوآورانه زیادی جهت آسان کردن، ارزان تر و قابل حمل تر کردن مراحل تولید این ماده حیاتی به منظور تولید آب کافی، سالم و فراوانی برای آن دسته از 663 میلیون نفری که از کمبود آب رنج می برند صورت می گیرد. حوزه فعالیتها برای تولید آبی که بتوان در خانه استفاده کرد شامل: روشهای مختلف چگالش برای کشیدن آب از هوای رقیق شده، تبدیل آب شور دریا به آب شیرین و یا استفاده از اشعه uv برای پالایش آب، می باشد. تعداد کمی از این تکنولوژیها در خارج از لابراتوار کارآیی دارد، اما همین تعداد کم هم می توانند میلیونها گالن آب تمیز تولید کنند.


    برج آبی warka

    چندین سال طراحی برج آب warka به طول انجامید، اما سرانجام به حقیقت تبدیل شد و اولین برنامه راهبردی اش را سرانجام در روستایی در اتیوپی زودتر از 1سال ساخت و شروع به کشیدن آب از هوایی رقیق شده کرد. این طرح موفق بر اساس مفهوم هایی حاصل از مه می باشد و سازه آن از یک سیلندر بزرگ و عظیم بامبویی که در یک در یک تور بازیافتی پیچیده شده، تشکیل می گردد. در پیرامون برج، یک سایبان ساخته شد که ناظران مقیم این دستگاه در سایه آن استراحت کنند تا زمانی که آب استحصال شده را به وسیله لوله قیفی شکلی از پایه برج استخراج شود.


    پالایش آب با استفاده از uv

    همه مردمی که از کمبود آب رنج می برند در مناطق خشک و بایر زندگی نمی کنند. گاهی اوقات همه جا آب، آب و آب هست اما دریغ از یک قطره آب برای آشامیدن "ناشی از آلودگی آب و هوا و سایر فاکتورهای محیطی، هر آبی قابل شرب نیست." سیستم پالایش و تصفیه آب اغلب گران قیمت و زمان بر است. اما محققان دانشگاه stanford و لابراتوار بین المللی slac، اخیراً مراحل تصفیه آب خانگی را با استفاده از  اشعه uv در یک مربع مستطیل مشکی کوچک از 48 ساعت به 20 دقیقه کاهش داده اند. علی رغم اینکه استفاده از این روش راه طولانی تا تولید انبوه دارد. چنین به نظر می رسد که این روش می تواند اولین قدم رو به جلو برای تصفیه آب باشد که کمک می کند تا آب کثیف و آلوده به آب تمیز و قابل شرب تبدیل شود.


    نانو تراشه

    هزینه آب سالم، یک معضل بزرگ و عمده برای بسیاری از مردمان تشنه روی کره زمین است. بنابراین محققان دائماً در جستجوی روشهای مثمرثمر برای محلهای کوچک و تصفیه آب هستند. در سال 2014 یک تیم محقق از دانشگاه تگزاس در اوستین و دانشگاه ماربورگ در آلمان به وسیله لوله کشی کوتاهی و جریان مختصری از الکتریسیته، از آب دریا نمک زدایی کردند و به آب قابل شرب تبدیل نمودند. با پیشرفت سریع این شیوه، ذرات آب با گذشتن از روی یک باتری معمولی به آب سالم و قابل حمل تبدیل می شوند. تکنولوژی okeanas در پی تحقیقات و تولیدات بیشتر و گسترش آن است. چیزی که همچنان در دست انجام است.


    پروژه انرژی امواج carnegie perth

    پروژه انرژی امواج carnegie perth، به طور همزمان عهده دار دو ماموریت است. تولید انرژی تجدیدپذیر از حرکات اقیانوس و نمک زدایی از آب دریا. این دستگاه شبه شناور همزمان با غوطه ور بودن در آب، ابزاری را در ساحل perth در استرالیای غربی به فعالیت وامی دارد، جایی که شیوه های تولید الکتریسیته از لحاظ سازگاری با محیط زیست در اولویت قرار دارد. اجسام شناور 240 کیلوواتی غوطه ور در آب در یک دسته سه تایی با هم کار می کنند. پمپهای هیدرولیکی آب را با فشار به سمت توربینهای نیرومند می فرستند. به محض برخورد سیستم با امواج، در ساختار داخلی آن از آب دریا با استفاده از مقدار کمی الکتریسیته تولیدی، نمک زدایی می شود و به آب شرب تبدیل می گردد. باقی مانده الکتریسیته تولیدی هم به ساحل باز می گردد و به شبکه الکترونیک اضافه می شود. این پروژه سودمند، بخشی از برنامه گسترده ساحل perth با پشتوانه نمک زدایی آب دریا، برای مدت زمان طولانی و به عنوان منبعی عظیم از آب قابل شرب برای اجتماعات محلی می باشد.


    پروژه pipe که دستگاه نمک زدا خورشیدی را شناور می کند

    پروژه ای جدید در کالیفرنیا با نام pipe اجرایی شده است که با استفاده از این پروژه در تابستان امسال به مناطق که دچار خشکسالی شده اند، 1.5 میلیون گالن آب قابل شرب رسید. سیستم خورشیدی مستقر با استفاده از روشهای نمک زدایی بر مبنای نیروی مغناطیسی آب دریا، همزمان با گذشتن از بسترهای گرم، نمک آن را فیلتر می کند و آب دریا قابل شرب می شود. سیستم pipe از لحاظ ظاهری به گونه ای طراحی شده است که بیشتر شبیه یک مجسمه درخشان به نظر می رسد تا یک تجهیزات کارخانه ای.


    بزرگترین ماشین برداشت مه در جهان

    سیستم «برداشت مه» با استفاده از حصارهای توری زیادی، مه غلیظ را در صحرایی موردکان به دام می اندازد و آن را به آب تمیز و قابل شرب تبدیل می کند. این ابزار در مساحتی به وسعت 600 مترمربع، از مزیت های فراگرفتن مه غلیظ در منطقه خشک و بایر ait baamran در مدت 6 ماه از سال استفاده می کنند. بر اساس گزارشها این سیستم بیشتر از 17 گالن آب تمیز در هر یارد مربع در شبکه تولید می کنند. پمپهایی که با انرژی خورشیدی کار می کند و یک سیستم لوله کشی، آب قابل شرب را به 400 سکنه مناطق خشک و بایر که در تلاشند به آب سالم دسترسی پیدا کنند، تحویل می دهد.


     

سوال خود را در مورد این مطلب مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام میکنید