نخستین کنفرانس ملی شهر ایرانی اسلامی
سطح پشتیبانی : نقره ای
همایش ، رویداد ، ژورنال
اینستاگرام تی پی بین
حوزه های تحت پوشش رویداد
تاکنون مقاله ای برای این رویداد ثبت نشده است!!!
  • نخستین کنفرانس ملی شهر ایرانی اسلامی
    دسته بندی ها : معماری - فنی و مهندسی
    سطح رویداد : ملی
    نوع رویداد : حضوری
    مهلت ثبت نام : 1395/10/25
    تاریخ انتشار : 1395/11/28
    دبیرخانه رویداد : دبیرخانه دائمی رویداد
    وضعیت رویداد : برگزار شده
    جزئیات بیشتر رویداد
    • مهلت ارسال چکیده : 1395/09/15
    • مهلت ارسال مقاله : 1395/10/15
    • زمان برگزاری : 1395/11/27
    • شهر محل برگزاری : تهران
    • دبیرخانه رویداد : دبیرخانه دائمی رویداد
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد : -
    • ایمیل دبیرخانه رویداد: -

    نخستین کنفرانس ملی شهر ایرانی اسلامی

    شهر و شهرنشینی، امروزه از مهمترین موضوعات اجتماعی است که می تواند عناصر فرهنگی و کلیه ی فرایند های ناشی از تاثیر انسان و محیط پیرامون او را دستخوش تغییر و تحول قرار دهد. شهر مفهومی مدنی دارد. و ساخت مدنیت و الگوهای توسعه شهری نیازمند رجوع به منابع دینی نظر یه پردازی، الهام از گذشته و داشته و پیشینه ی تاریخی و متناسب سازی آن با نیازهای پیچیده و گوناگون انسان معاصر است .

    عنوان " شهر اسلامی " برخاسته از یک ضرورت و نیاز استراتژیک است. ساختن شهرها، نحوه اداره آن و تعامل انسانها با یکدیگر در منظر اسلام یک مجموعه واحد، پویا، هماهنگ و معناداری است که غایت آن رشد و تعالی انسان و پیدایش زیستگاهی است بر اساس فطرت و در خدمت شکوفایی انسانها.

    شهر، موجود زنده ای است که چنانچه از یک الگو و روش واحد و سالم در حرکت رو به رشد خود تبعیت نکند، ناهمگونی و ناسازگاری و گسست عناصر تشکیل دهنده آن و نیز ارتباطات متکثر انسانها، آرامش و بهداشت روانی را مختل و صحنه اجتماع را محلی برای تنازع و آشفتگی قرار داده و کارکردها و نقش های مختلف اجتماعی را کند و متزلزل می سازد.

    ویژگی‌های شهر اسلامی، همان ویژگی‌هایی است که عقلاء و اندیشمندان برای یک شهر آرمانی متصور هستند اندیشه شهر اسلامی، اندیشه جدیدی نیست و پیامبر اکرم بسیاری از آن قسمت از مباحث شهر اسلامی که مربوط به اخلاق شهروندان و حقوق مردم و تکالیف آنها می باشد را بر اساس آیات قرآن کریم و اهداف اسلام عزیز بیان کرده و بخش زیادی از آن را در فرصت اندک حکومت خود اجرا نمود.

    بی شک اگر اندیشمندان و بزرگانی چون ارسطو، ابو نصرفارابی، خواجه نصیرالدین طوسی، خواجه نظام الملک ابن خلدون و غیره در آثار و افکار خود، اتوپیا یا مدینه فاضله را جستجو کرده و مطمح نظر قرار داده اند. بخشی از آن ناظر به ظرفیت وجودی آن در اعتقادات اسلامی و بخشی دیگر گمشده ای بوده است که هر زمان و هرمکانی انسانها به دنبال آن بوده اند.

    تلفن دبیرخانه: ۰۲۱۸۸۰۶۳۵۰۹ – ۰۲۱۸۸۰۶۳۵۱۰

    رایانامه: info[at]ic-iic.ir

مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها