• بررسی مولکولی ژن های ctx-m در سویه های سودوموناس آئروژینوزا مولد بتالاکتاماز وسیع الطیف جدا شده از نمونه-های بالینی به روش multiplex-pcr

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/08/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1400/08/01
    • تعداد بازدید: 1305
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس ژورنال: 09358840365

    مقدمه و هدف: سودوموناس آئروژینوزا یکی از شایع ترین پاتوژن های دخیل در ایجاد عفونت های بیمارستانی است که امروزه به علت مقاومت به طیف وسیعی از آنتی بیوتیک ها مورد توجه قرار گرفته است. از دلایل بروز مقاومت دارویی در سودوموناس آئروژینوزا شناسایی شده از نمونه های بیمارستانی، تولید آنزیم های بتالاکتاماز وسیع الطیف است. هدف از این مطالعه تعیین فراوانی ژن های بتالاکتاماز طیف گسترده ctx-m1 , ctx-m2 ,ctx-m3 در ایزوله های سودوموناس آیروژینوزای جدا شده از بیمارستان ها و مراکز درمانی شهر مرند بود.

    روش بررسی: نمونه های شناسایی شده سودوموناس آئروژینوزا طی یک سال از مهر 1395تا مهر 1396 از نمونه های مختلف بیماران مراجعه کننده به بیمارستان ها و مراکز درمانی شهر مرند، جمع آوری و پس از تعیین هویت فنوتیپی و تست آنتی بیوگرام به روش دابل دیسک سینرژیسم فنوتیپ  esblها در باکتری سودوموناس آئروژینوزا مورد ارزیابی قرار گرفت. سپس dna باکتریایی استخراج و به روش pcr و با استفاده از پرایمرهای اختصاصی ژن هایctx-m3 ,ctx-m2 ,ctx-m1 ، مورد مطالعه و ارزیابی قرار گرفت.

    یافته ها: از 85 باکتری سودوموناس آئروژینوزا شناسایی شده بیشترین مقاومت مربوط به آنتی بیوتیک های آمیکاسین (35.82%)، نالیدیسکسک اسید (80%)و سفتازیدیم (94.72%) و بیشترین حساسیت مربوط به ایمی پنم (82.38%) و سفوتاکسیم(82.38%) بودند. 29 نمونه از باکتریهای سودوموناس دارای ژن ctx-m1 ، 24 نمونه از باکتری های سودوموناس دارای ژن ctx-m2 و 11 نمونه دارای ژن ctx-m3 بودند.

    نتیجه گیری: همه ژن های مورد مطالعه در این پژوهش بر روی کروموزوم باکتری های سودوموناس آئروژینوزا قرار داشتند؛ لذا بررسی بیشتر ژن های esbl مانند ژن ctx-m1 برای کنترل این باکتری ضروری به نظر می رسد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام میکنید
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها