• اولویت بندی عوامل موثر جهت احداث نیروگاه بادی با استفاده از مقایسه های تطبیقی maximin ,topsis ,ahp (مطالعه موردی: شهرستان سبزوار)

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/08/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1400/08/01
    • تعداد بازدید: 739
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس ژورنال: 09358840365

    مقدمه و هدف: شرایط اقلیمی مناسب در شهرستان سبزوار استان خراسان رضوی پتانسیل بسیار بالایی جهت تاسیس سیستم های تولید انرژی بادی بوجود آورده است؛ لذا در این تحقیق اولویت بندی عوامل موثر بر احداث نیروگاه بادی بر اساس سه روش تطبیقیahp، topsis و maximin انجام شد.

    روش بررسی: جهت تعیین و تعریف معیارها و شناسایی معیارهای مکانی در پتانسیل مکانیابی نیروگاه بادی از تکنیک دلفی و تکمیل 45پرسشنامه استفاده شد. کلیه معیـارها در 5 بخش زمین شناسی، زیست محیطی، اقتصادی- اجتماعی، ژئومتری و اقلیم به عنوان محیط های اصلی و 17 زیرمعیار فاصله از کانون زلزله، فاصله از گسل ها و سازند زمین شناسی، فاصله از مناطق حفاظت شده، کاربری اراضی و فاصله از رودخانه ها، فاصله از راه ها، فاصله از خطوط اصلی انتقال نیرو، فاصله از شهر و فاصله از روستا، شیب و ارتفاع، دما، سرعت باد، چگالی باد، پیوستگی باد و سرعت باد غالب از زیرمعیارهای مکانی شناسایی شدند.

    یافته ها: طبق رتبه بندی به دست آمده از نتایج در سه روشahp ، topsis و maximin اولویت اول گزینه اقلیمی و عامل سرعت باد با امتیاز 355.0، 771.3 و 552.24 تعیین شد.

    نتیجه گیری: نتایج فرآیند تحلیل سلسله مراتبی ahp با دو روش topsis و maximin متفاوت بود. در این میان روش ahp به دلیل اثر تداخلی عوامل بریکدیگر مناسب تر شناخته شد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام میکنید
مقالات جدیدترین ژورنال ها