• بررسی شیوع و ریسک اختلالات اسکلتی عضلانی جراحان در یکی از بیمارستان های عمومی شهر تهران، 1396

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/08/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1400/08/01
    • تعداد بازدید: 460
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس ژورنال: 09358840365

    مقدمه و هدف: جراحان با توجه به محیط اتاق ‌های جراحی و ماهیت وظایفی که بر عهده دارند در مواجهه با انواع ریسک فاکتورهای اختلالات اسکلتی عضلانی می ‌باشند. هدف از این پژوهش ارزیابی ریسک ابتلا به اختلالات اسکلتی-عضلانی در بین جراحان بصورت خوداظهاری و روش‌های ارزیابی مشاهده‌ای rula و strain index در محیط اتاق عمل بیمارستان می ‌باشد.

    روش بررسی: مطالعه حاضر به روش مقطعی در سال 96 بر روی کلیه جراحان شاغل در یکی از بیمارستانهای عمومی 85 مورد جراحی‌ با استفاده از دو روش مشاهده‌ای rula و si مورد ارزیابی قرار گرفت. همچنین پرسشنامه نوردیک و پرسشنامه خود اظهاری شامل سه بخش سوال‌های دموگرافیک آگاهی و نگرش در مورد ارگونومی توسط جراحان تکمیل گردید. نتایج بدست آمده توسط نرم افزار spss نسخه 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها: نتایج میزان شیوع درد در نواحی مختلف بدن بیشترین درد اظهار شده توسط جراحان در ناحیه کمر4.76 % و کمترین میزان درد نیز در ران و باسن 2.8 % نشان داده است. بیشترین سطح ریسک اختلالات اسکلتی عضلانی ارزیابی شده با روش‌های rula و si به ترتیب برابر2.58 و4.54 درصد می ‌باشد.

    نتیجه گیری: براساس ارزیابی وضعیت ارگونومیک جراحان مغایرت ‌های زیادی در ارتباط با اتاق‌ های جراحی و اصول ارگونومیکی تشخیص داده شد. اجرای یک برنامه ارگونومی مشارکتی شامل آموزش‌، برنامه‌ریزی مناسب کاری برای جراحان و تجهیز اتاق‌ های عمل به تجهیزات ارگونومیک می‌تواند تأثیر بالایی در کاهش میزان شیوع اختلالات اسکلتی-عضلانی داشته باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام میکنید
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها