• ارزیابی فعالیت ضد میکروبی عصاره های آبی متانولی در گیاهان درمنه (artemisia) و کلپوره (teucrium polium) روی هلیکوباکتر پیلوری

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/08/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1400/08/01
    • تعداد بازدید: 694
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس ژورنال: 09216189337

    سابقه و هدف: هلیکوباکتر پیلوری پاتوژنی که می تواند در قسمت آنتروم معده در انسان کلونیزه شده و باعث گاستریت، زخم پپتیک و حتی سرطان معده شود. هدف از انجام این پژوهش، بررسی مقاومت آنتی بیوتیکی و ارزیابی فعالیت ضد میکروبی عصاره گیاهان درمنه و کلپوره بر روی هلیکوباکتر های جداسازی شده از بیماران با علایم بیماری دیس پپسی بود.

    مواد و روش ها: 146 نمونه جمع آوری شده از بیماران با علایم دیس پپسی با انجام تست های بیوشیمیایی از لحاظ آلودگی به هلیکوباکتر پیلوری بررسی شدند و جداسازی و خالص سازی باکتری ها در محیط کلمبیا آگار در شرایط بی هوازی صورت گرفت. سپس عصاره گیری از گیاهان درمنه و کلپوره در حلال متانول 96 درصد انجام شد mic و mbc هلیکوباکتر پیلوری نسبت به عصاره گیاهان ارزیابی شد و حساسیت میکروبی 6 آنتی بیوتیک منتخب به روش دیسک دیفیوژن مورد بررسی قرار گرفت.

    نتایج: عصاره درمنه نسبت به عصاره کلپوره بر رشد هلیکوباکتر پیلوری ها اثر مهاری قابل توجهی را نشان داد. حساسیت باکتری ها و مقایسه آنها با جدول استاندارد آنتی بیوگرام (clsi) به آنتی بیوتیک های جنتامایسین، تتراسیکلین، پنی سیلین، سیپروفلوکساسین به ترتیب 28 درصد، 25 درصد، 15 درصد و 10 درصد می باشد.

    نتیجه گیری: بررسی ها نشان داد که هلیکوباکتر پیلوری های جدا شده بیشترین حساسیت را نسبت به آنتی بیوتیک جنتامایسین و کمترین حساسیت را نسبت به سیپروفلوکساسین داشته و عصاره درمنه اثر بازدارندگی مناسبی بر رشد این باکتری ها از خود نشان داد ولی در مورد عصاره کلپوره این تاثیر قابل ملاحظه نبود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام میکنید
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها