• بررسی تاثیر آموزش بر آگاهی، نگرش و عملکرد دانشجویان دختر دانشکده پیراپزشکی ابرکوه در زمینه صرفه جویی در مصرف کاغذ

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/08/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1400/08/01
    • تعداد بازدید: 752
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس ژورنال: 09358840365

    مقدمه و هدف: کاغذ یک کالای استراتژیک است که در حدود 85 تا 90 درصد آن از درختان جنگل های طبیعی و دست کاشت بدست می آید. همچنین درصد  قابل توجهی از زباله های خانگی، اداری و تجاری را به خود اختصاص داده است. بنابراین هدف از این مطالعه بررسی تاثیر آموزش بر آگاهی، نگرش و عملکرد دانشجویان دختر دانشکده پیراپزشکی ابرکوه در زمینه صرفه جویی در مصرف کاغذ بود تا درصورت نیاز، تدابیر لازم از جمله دوره های آموزشی در قشر حساس دانشجویان لحاظ گردد.

    روش بررسی: مطالعه حاضر به صورت مقطعی-توصیفی در سال 1396 به روش سرشماری بر روی 90 نفر از دانشجویان دختر دانشکده پیراپزشکی ابرکوه صورت گرفت. جمع آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه محقق ساخت شامل چهار بخش اطلاعات دموگرافیک، 17 سئوال آگاهی، 16 سئوال نگرش و 14 سئوال عملکردی بود. روایایی و اعتبار پرسشنامه قبل از توزیع با آلفای کرونباخ 887.0 تایید شد. قبل از توزیع پرسشنامه ها، از دو ماه قبل، سطل هایی در خوابگاه و دانشکده تعبیه شد و میزان کاغذ جمع آوری شده از طریق توزین بدست آمد. پرسشنامه ها قبل و بعد از آموزش از طریق بروشور، توزیع شدند. پس از جمع آوری اطلاعات، داده ها از طریق نرم افزار spss21 و آنالیزهای آمار توصیفی، t-test، anova، ضریب همبستگی پیرسون و مقایسه اثربخشی آموزش، قبل و بعد از آموزش با استفاده از آزمون paired sample test صورت گرفت.

    یافته ها: میانگین سنی افراد شرکت کننده در مطالعه 27.54±7.59  بود. با افزایش سن میزان آگاهی افزایش ولی میزان نگرش و عملکرد کاهش یافت. اما به طور کلی اختلاف آنها معنی دار نبود. میانگین نمره آگاهی و عملکرد بعد از آموزش افزایش یافت و نمره نگرش افزایش ناچیزی داشت. براساس آزمون paired sample test بین نمره آگاهی و عملکرد، قبل و بعد از آموزش اختلاف آماری معنادار بود (p-value≤0.001)،  ولی برای نگرش اختلاف آماری معنادار نبود.(p-value=0.363)

    نتیجه گیری: با توجه به ضعیف بودن وضعیت آگاهی، نگرش و عملکرد دانشجویان به عنوان قشر تاثیرگذار در آینده جامعه، برنامه ریزی در زمینه نهادینه نمودن فرهنگ صرفه جویی در مصرف کاغذ و آموزشهای لازم جهت افزایش آگاهی و عملکرد افراد جامعه توصیه می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام میکنید
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها