• جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/08/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1400/08/01
    • تعداد بازدید: 616
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس ژورنال: 29903136021

    مقاله بررسی سطح وجدان کاری و عوامل سازمانی و فردی مؤثر بر آن

    هدف: هدف این مطالعه بررسی سطح وجدان کاری و عوامل سازمانی مؤثر بر آن در میان کارکنان «حوزه ستادی وزارت نیرو»است.

    طراحی/ روششناسی/ رویکرد: برای بررسی فرضیه ها، تعداد نمونه ای برابر با 234 نفر انتخاب شد. ابزار جمع آوری داده ها در این پژوهش پرسشنامه است. به منظور بررسی و تحلیل داده ها در بخش عوامل سازمانی از مدلسازی معادلات ساختاری مبتنی بر رویکرد واریانس و در بخش عوامل فردی از آزمون تی مستقل، آزمون تی تک نمونه ای و آزمون آنوا استفاده شد.

    یافته های پژوهش: نتایج نشان میدهد که رابطه بین«وجدان کاری»با رضایت شغلی، سبک مدیریت، پایگاه شغلی، عدالت سازمانی و مشارکت سازمانی، معنادار و مثبت و با بیگانگی از کار به صورت معکوس معنادار است. وجدان کاری قویترین رابطه را با«بیگانگی از کار» دارد. از میان شاخصهای مربوط به ویژگیهای پاسخگو، تنها شاخص مربوط به سطح تحصیلات به صورت منفی معنادار شد؛ به این صورت که با افزایش سطح تحصیلات، وجدان کاری کمتر میشود. سایر متغیرهای زمینهای پژوهش از قبیل سابقه کار، سِمت و جنسیت، رابطه معناداری با وجدان کاری ندارند.

    محدودیتها و پیامدها: ماهیت مقطعی داده ها، اعتماد به نتایج را کاهش می دهد. پژوهش های آینده باید تفاوتها را در گروه ها و سطوح مختلف در طول زمان بررسی کرده و جهت برآورد دقیقتر از وضعیت وجدان کاری، عوامل مؤثر بر آن و تعیین میزان تأثیرگذاری متغیرها بر یکدیگر، تحلیلهای چند سطحی مورداستفاده قرار گیرد.

    پیامدهای عملی: وجدان کاری افراد قویترین رابطه را با«بیگانگی از کار»دارد؛ یعنی هر چه بیگانگی از کار بیشتر شود، از وجدان کاری کاسته میشود. بنابراین، ضروری است که نظام گردش کار مبتنی بر تواناییها و علایق کارکنان شکل گیرد و از حضور مستمر کارکنان در یک سِمت و دلزدگی اجتناب شود؛ همچنین کارکنان باید از علت و نتیجه تصمیمهای مدیریتی مطلع شوند و در امور مربوط به خودشان با آنها مشورت شود؛ ابتکار یا ارزش مقاله: مقاله به تحقیقات مدیریتی با بررسی رابطه بین ویژگیهای فردی، رضایت شغلی، سبک مدیریت، پایگاه شغلی، عدالت سازمانی، مشارکت سازمانی و بیگانگی از کار و وجدان کاری می افزاید. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام میکنید
مقالات جدیدترین ژورنال ها