• مولفه های ارزشی محوری چارچوب خط مشی گذاری کارآفرینی در مجموعه های روائی میزان الحکمه و الحیات

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/08/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1400/08/01
    • تعداد بازدید: 305
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس ژورنال: 29903136021

    مقاله مولفه های ارزشی محوری چارچوب خط مشی گذاری کارآفرینی در مجموعه های روائی میزان الحکمه و الحیات

    هدف: هدف این مقاله استخراج مضامین از منابع موجود در نظام ارزشی اسلام و به دنبال آن طراحی چارچوب مبتنی بر مبانی هستی شناختی و انسان شناختی اسلامی برای تدوین الگوی خط مشی گذاری کارآفرینی در ایران بود.

    طراحی/ روششناسی/ رویکرد: برای استخراج مولفه های ارزشی محوری چارچوب خط مشی گذاری کارآفرینی از متون احادیث و روایات مندرج در مجموعه های روایی میزان الحکمه و الحیات از روش تحلیل مضمون استفاده شد و مضامین با نرم افزا maxqda استخراج و تحلیل گردید.

    یافته های پژوهش: مولفه های ارزشی محوری چارچوب خط مشی گذاری کارآفرینی مستخرج از متون روایی میزان الحکمه و الحیات مشتمل بر بیست مضمون بود؛ برخی از آن مضامین عبارتند از آخرت محوری، و جوب ارزش آفرینی مستمر برای خود و دیگران در حال نیاز و بی نیازی، کسب از راه حلال و مصرف در راه حلال، ممنوعیت انحصار، نقش حکومت در ایجاد ارزش، توجه به نیاز و کفاف در تولید و مصرف، ممنوعیت کنز، عدالت، تعلق مالکیت زمین به خدا، رسول و مردم. این مضامین شبکه مضامین مولفه های ارزشی چارچوب خط مشی گذاری کارآفرینی را تشکیل دادند.

    محدودیتها و پیامدها: احتمال تحمیل معنا به مضامین در پژوهش کیفی تحلیل مضمونی وجود دارد و این تحقیق نیز در معرض این خطا بوده است. تحمیل معنا به مضامین موجود در نظام ارزشی باورپذیری تحلیل های انجام شده در طول تحقیق را کاهش می دهد. در این پژوهش محققان سعی کردند با آگاهی از این موضوع، حتی المقدور از این خطا اجتناب کنند.

    پیامدهای عملی: وجه کاربردی پژوهش حاضر ارتقای سطح بینش و حکمت نظری خط مشی گذاران نسبت به جذابیت و کارآمدی متون اسلامی است و میتواند مقدمهای برای بروز منش و حکمت عملی در رفتار خط مشی گذاران کارآفرینی با استفاده از چارچوب مضامین و مولفه های اسلامی باشد.

    ابتکار یا ارزش مقاله: مقاله ضمن کمک به طراحی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت توسط بازیگران عرصه خط مشی گذاری )مجلس شورای اسلامی، مجمع تشخیص مصلحت و ...) در تدوین واجرای خط مشی های کارآفرینی و انجام سیاست پژوهی با تکیه بر متون اسلامی نیز میتواند کمک کننده باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام میکنید
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها